Německo

Dominance DB údajně poškozuje spotřebitele

Dominance DB údajně poškozuje spotřebitele

Konkurenti německého státního železničního koncernu Deutsche Bahn v posledních dvou letech zvýšili svůj podíl na trhu nákladní dopravy o téměř čtyři procentní body na 25,1 procenta. Přesto není německá antimonopolní komise s postupem liberalizace na železnici spokojena. Zlepšit je podle ní nutné především přístup ostatních subjektů k železniční síti.

Nezávislé poradní grémium německé spolkové vlády ve své v pořadí třetí analýze (první vydalo v roce 2007, druhou v roce 2009) považuje za zásadní příčinu nedostatečné konkurence na železnici přetrvávající integrovanou strukturu DB. Argument suverénního lídra německého trhu, že podobný stav panuje i v ostatních evropských zemích, antimonopolní komise neuznala. Situace je podle ní vážná a vede k poškozování spotřebitelů.

Systém přidělování časových slotů na tratích je podle poradců diskriminační. Konkurenti DB nejsou dostatečně informováni o vytížení tratí, problém je i v tom, že zákon správě železniční dopravní cesty DB Netz sdělování takových údajů nenařizuje. Chybějící informace o vytížení a volných kapacitách tratí považují za vážnou překážku pro zvyšování efektivity německé železniční sítě.

Komise spolkové vládě doporučila, aby Deutsche Bahn uložila za povinnost poskytovat více informací všem subjektům, které mají licenci pro provozování železniční dopravy na německé síti. Vláda by měla také zajistit, aby infrastrukturní společnosti koncernu Deutsche Bahn – DB Netz a DB Station & Service – provedly další opatření v zájmu snížení výskytu provozních poruch na železniční síti.

Nový zákon pro seřaďovací nádraží

V případě seřaďovacích nádraží antimonopolní komise s odvoláním na údaje Spolkové drážní agentury navrhla změnu zákona. Konkurenti DB mají ztížený přístup ke kapacitám seřaďovacích nádraží kvůli dlouholetým rezervacím ze strany nákladní divize DB. Překážkou je i dostupnost posunovacích lokomotiv, které konkurenti Deutsche Bahn potřebují i při minimálním využití. Komise navrhuje, aby provoz na seřaďovacích nádražích nově spadal přímo pod odpovědnost provozovatelů infrastruktury a byl podřízen stejnému režimu jako celá síť.

n

spinner