Evropská unie

Dodatky úmluvy COTIF kolidují s evropským právem

Důležité části Úmluvy o mezinárodní železniční přepravě COTIF jsou kvůli výhradám ze strany členských států Evropské unie zablokovány. Mezivládní Organizace pro mezinárodní železniční dopravu OTIF a Evropská komise nyní jednají na bilaterální úrovni o možném pokroku při hledání uspokojivého řešení patové situace. První výsledky by měly být známy v průběhu října.

Úmluva COTIF obsahuje mimo jiné i pasáže s mezinárodně závaznými pravidly pro nákladní provoz a použití nákladních vagónů v mezinárodní dopravě. Změny upravující vztahy mezi železničními podniky a provozovateli infrastruktury byly schváleny 3. června roku 1999, ale účinnosti nabyly až k 1. červenci roku 2006. Technické doložky obsahují například ujednání o vzájemném uznávání certifikátů kolejového materiálu. Cílem dokumentů bylo otevřít železniční trh konkurenci z řad soukromých společností a také zajistit důsledné oddělení provozních a infrastrukturních součástí bývalých (a současných) státních drah.

Představitelé Evropské komise připustili, že ani evropské úřady, ani jednotlivé členské státy nejsou na nové předpisy dostatečně připraveny. Ustanovení úmluvy COTIF spadají pod mezinárodní právo veřejné. Kvůli konfliktu s evropskou legislativou vyzvala Evropská komise členské země, aby vůči třem dodatkům COTIF uplatnily výhrady a znemožnily tak jejich aplikaci. Ve hře není nic menšího než otázky ručení mezi železničními a infrastrukturními podniky. Firmám ze států, které nejsou členy Evropské unie, ale patří mezi signatáře OTIF, nebude uznávána certifikace kolejového materiálu.

Zohlednění evropského práva

OTIF, Evropská komise a zástupci členských zemí společně jednají v řadě různých grémií o zohlednění evropského práva, které se od revize úmluvy COTIF v roce 1999 výrazně proměnilo. Zúčastněné strany se snaží dosáhnout maximální harmonizace předpisů a zajistit vzájemné uznávání certifikací. Tyto kroky pomohou otevírání přeprav mezi Evropskou unií a Asií a usnadní obchod s vagóny a lokomotivami.

Generální tajemník OTIF Stefan Schimming v srpnu uvedl, že práce na dodatku k úmluvě COTIF o právních vztazích mezi železničními a infrastrukturními podniky budou dokončeny v říjnu. Dolaďování technických dodatků však bude časově podstatně náročnější, podle Stefana Schimminga lze očekávat první konkrétní výsledky nejdříve v létě příštího roku.

n

spinner