Modernizace koridorů

Další úsek třetího koridoru v rekonstrukci

Další úsek třetího koridoru v rekonstrukci

Na západní větvi III. železničního koridoru z Prahy do Chebu začala minulý týden oficiálně stavba pátého ze sedmi úseků koridoru. Rekonstrukce 21 kilometrů dlouhého úseku trati mezi Zbirohem a Rokycany včetně stanic, zastávek, trakce, zabezpečovacího zařízení a bezbariérových přístupů bude podle plánu hotova v říjnu roku 2012.

Celková investice se plánuje na 4,5 miliardy Kč, 74 procent z ní uhradí Evropská unie, zbytek Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) a půjčky od Evropské investiční banky. „Na letošní rok máme zajištěno 891 milionů Kč. V roce 2010 to bude také kolem 800 milionů Kč. Žádost o peníze z operačního programu už jsme ministerstvu dopravy předali. Mělo by být jasno na přelomu roku, žádný problém s dotací by neměl nastat,“ řekl k tomu náměstek SFDI Jaroslav Krauter. Jedním z cílů modernizace trati má být zvýšení traťové rychlosti z dnešních 80 až 90 kilometrů za hodinu na 130 kilometrů za hodinu pro klasické soupravy, u souprav s výkyvnými skříněmi (typu Pendolino) až na 160 km/hod.

Stanice postupně mění podobu

Modernizace úseku souběžného s dálnicí D5 už prakticky začala v červenci. Úpravami projdou všechny železniční stanice, Kařízek, Holoubkov, Rokycany, a zastávky Kařez, Mýto a Svojkovice. „Stanice Zbiroh bude zrušena a nahradí ji nová zastávka Kařez, která se posune směrem k Plzni. Důvodem je nutnost narovnání traťového oblouku,“ řekl ředitel plzeňského SŽDC Václav Šťastný. Největší proměnou projde stanice v Rokycanech, kde už je podle starosty Jana Balouna většina prací hotová. Úsek z Rokycan do Zbiroha má být hotový v říjnu roku 2012. Náklady na něj přesáhnou 4,5 miliardy Kč, na stejnou sumu vyjde navazující úsek ze Zbiroha do Berouna, jenž se staví od letošního března a hotový by měl být v červenci roku 2011. Koncem příštího roku má začít modernizace trati z Rokycan do Plzně, jejíž součástí bude čtyřkilometro­vý tunel.

Dokončení v roce 2016

Západní větev III. koridoru z Prahy do Chebu, stavba za více než 55 miliard Kč, má být hotova v roce 2016, část z Berouna do Plzně v roce 2014. „Termín stále držíme, zpoždění na žádné stavbě zatím nenastalo,“ uvedl náměstek generálního ředitele SŽDC Miroslav Konečný. Stavby III. a IV. koridoru jsou podle Jaroslava Krautera prioritní a neměly by být nijak kráceny. Na západní části III. koridoru se stavějí čtyři úseky, část Plzeň – Stříbro byla dokončena v květnu. Na podzim roku 2007 začala stavba části Planá – Cheb, která má skončit v červnu roku 2011. O měsíc dříve má být hotov úsek Stříbro – Planá. Technicky i finančně nejnáročnější bude stavba Praha – Beroun za 33 miliard Kč. Má být zahájena v roce 2012.

Tomáš Johánek

spinner