Německo

D-Takt by neměl omezovat nákladní dopravu

D-Takt by neměl omezovat nákladní dopravu

Nový systém pravidelného rychlého spojení velkých a středně velkých německých měst osobními vlaky s označením D-Takt (Deutschland-Takt) lze zavést, protože nebude představovat překážku pro rozvoj nákladní dopravy. K tomuto závěru dospěli účastníci červnového diskusního fóra o systému D-Takt v Berlíně.

Diskutující jsou si přitom vědomi toho, že nebude úplně jednoduché sladit dohromady dopravní systémy využívající různé rychlostní profily na společné síti. Německý dopravní klub VCD, Svaz evropských drah NEE (sdružuje německé soukromé železniční podniky a některé dráhy sousedních zemí) a Sdružení pro regionální a příměstskou železniční dopravu BAG SPNV, které společně setkání zorganizovaly, považují za zcela zásadní otevřenou spolupráci všech železničních subjektů. Jejich společným cílem by totiž mělo být posílení role železnice na dopravním trhu a snížení ekologické zátěže.

Pro D-Takt by bylo možné využít koridory, které byly původně budovány speciálně pro nákladní dopravu. Například Švýcarsko má s tímto řešením dobré zkušenosti. Příspěvek na toto téma přednesl ředitel oddělení plánování infrastruktury švýcarského spolkového ministerstva dopravy Hauke Fehlberg. Zdůraznil však, že kapacita nákladních koridorů by musela být i nadále prioritně vyčleněna pro nákladní provoz.

Do budoucna se musí změnit systém výstavby železniční infrastruktury v Německu, tvrdí ředitel plánování bavorské železnice BEG Andreas Schulz. Zatímco v Německu se jízdní řády tvoří na základě dostupné infrastruktury, ve Švýcarsku zvolili cestu plánování infrastruktury podle budoucích dopravních toků. „Znamená to, že přání uživatelů jsou klíčová pro rozhodování o budování vhodné infrastruktury,“ řekl Andreas Schulz.

I když jsou trasy rezervovány pro stále silnější nákladní provoz, hrozí, že v budoucnu rychle narazí na hranice maximální kapacity. Včasné identifikování nejproblematič­tějších míst bude mít pro zvládnutí nových úkolů klíčový význam. Spolková vláda musí na tyto účely vyčlenit dostatek prostředků ze státního rozpočtu, shodli se účastníci fóra.

Osobní doprava nesmí vytlačit nákladní

Ředitel podniku osobní železniční dopravy Keolis Deutschland Hans Leister věří, že připravovaný systém D-Takt získá železnici mnoho nových cestujících, stejně jako se to povedlo ve Švýcarsku. Zájem na životaschopném řešení pro D-Takt má i nákladní železniční doprava, ovšem za předpokladu, že osobní doprava v žádném případě nákladní železnici nevytlačí. Osobní a nákladní železniční doprava budou mít společně výhodnější pozici při jednání o posílení a zkvalitnění infrastruktury.

n www.deutschland-takt.de

spinner