30. června 2005
Za účasti předsedy vlády Jiřího Paroubka otevřel v polovině června své brány šestý ročník mezinárodního veletrhu drážní techniky, výrobků a služeb pro potřeby železniční a městské kolejové dopravy Czech Raildays. Po tři dny měli jeho návštěvníci příležitost se v hale ostravského nákladového nádraží a na venkovní ploše seznamovat s novinkami českého, ale i zahraničního železničního průmyslu. Pořadatelé se letos rozhodli zvětšit prostor výstavní haly, protože její kapacita se již loni ukázala být nedostačující. Novinkou byla letos také veřejná dražba, kterou vyvrcholil rozsáhlý charitativní projekt Vlak štěstí a naděje, který pod patronací Federace dětských domů České republiky společně připravily České dráhy a Siemens. Nejvýznačnějším exponátem letošního veletrhu byla třísystémová lokomotiva řady 1216 Rakouských spolkových drah (ÖBB) s typovým označením ES 64 U4. Jednalo se o horkou novinku – roll-out lokomotivy ve výrobním závodě společnosti Siemens TS v Mnichově se uskutečnil teprve letos na konci března. Hnací vozidlo představuje vývojové pokračování skupiny lokomotiv Siemens EuroSprinter s vysokým trvalým výkonem až 6400 kW. Lokomotivu lze provozovat na napěťových soustavách AC, 25 kV, 50 Hz; AC, 15 kV, 16,7 Hz; DC, 3 kV a DC 1,5 kV. Její vybavení je k dispozici v několika variantách, aby splňovalo technické požadavky na lokomotivy v různých zemích. Variantní provedení lokomotivy umožňuje modulární stavba výzbroje založená na podobnosti hlavních komponentů. Verze C by měla v budoucnu zajíždět i na tratě České republiky. Další dominantou venkovní plochy výstaviště byla dieselelektrická lokomotiva řady 2016 Rakouských spolkových drah, rovněž z produkce společnosti Siemens. Lokomotiva, které se říká také Herkules, poskytuje výkon 2000 kW; její maximální výkon na obvodu kol je 1600 kW. Rakouské spolkové dráhy si od roku 1998 objednaly již sto těchto lokomotiv a využívají je v nákladní i osobní dopravě.
Již tradiční Pendolino České dráhy v Ostravě opět představily svůj poněkud problematický hit – jednotku řady 680 zvanou Pendolino. Na konci loňského roku se i přes technické problémy podařilo zahájit její zkušební provoz s cestujícími v relaci Praha – Děčín a v prvních měsících po jeho zahájení byl o cestování Pendolinem velký zájem. České dráhy již oznámily, že v rámci zkušebního provozu hodlají jednotku nasadit i na další koridorová ramena. České dráhy přivezly do Ostravy také kontejnerový vůz WoodTainer z produkce společnosti Innofreight určený pro přepravu nevlhnoucích sypkých hmot (například štěpky či biomasu). Kontejner s kapaci- tou 45 m3 je vhodný pro použití v kombinované dopravě, optimálně v kombinaci s vozy WoodRailer a WoodTrailer. Ostravské opravny a strojírny vystavily dvounápravový vůz řady Kils, typ 9–245.1, který je výsledkem rekonstrukce vozu řady Gbgkks, typ 9–112.0. V letošním roce jich pro České dráhy vyrobí celkem 300 kusů. Vozy mají široké využití pro přepravu kusového a paletizovaného zboží. Navržené řešení počítá s únosností podlahy zvýšenou na 30 kN na kolo vysokozdvižného vozíku a 65 kN na zdvojené kolo vysokozdvižného vozíku. Zajištění nákladu proti bočnímu posunutí je řešeno pomocí pevné lišty převyšující podlahu o 25 mm, čímž odpadá nevýhoda manipulace s přenosnými lištami. Společnost UniControls na veletrhu předvedla výrobky a řešení pro drážní vozidla, novinkou byl reklamní a kamerový systém a také informační systém pro cestující. Na stánku se mohli návštěvníci seznámit také s komunikačním uzlem UIC Gateway, který představuje klíčový komponent komunikační infrastruktury řídicího systému vlakové soupravy. Společnost UniControls dosáhla v této oblasti výrazného úspěchu, když se jí jako páté firmě na světě podařilo uzel homologovat podle mezinárodní normy UIC 556 v certifikované zkušebně Trenitalia ve Florencii. Společnost Ziehl-Abegg, která nabízí výrobky a komplexní řešení pro oblast vzduchotechniky a regulační techniky pro drážní vozidla, v Ostravě představila různé typy ventiláto-rů a regulátorů. Její výrobky mají široké uplatnění v klimatizačních zařízeních, v systémech chlazení elektrických výzbrojí, kompresorů, elektronických a elektrických rozváděčů vozidel. Na Czech Raildays nechyběly ani tradiční doprovodné odborné semináře; letos byly věnovány aspektům vývoje železničních hnacích vozidel a rozvoji železniční infrastruktury a její interoperabilitě. (jet)