19. června 2012

Jedním z největších lákadel blížícího se mezinárodního veletrhu železniční techniky Czech RailDays 2012 bude zcela nová posunovací lokomotiva z produkce závodu CZ LOKO. Je určena pro středně těžkou posunovací a traťovou službu na celostátních a regionálních drahách a vlečkách. „Novou čtyřnápravovou lokomotivu poprvé ukážeme v Ostravě a potom v září v Berlíně. Je to lokomotiva, která se bude prodávat především na východních trzích,“ uvedl generální ředitel CZ LOKO Josef Bárta.
Podle Josefa Bárty na novém modelu několik týmů vývojářů, konstruktérů, technologů a techniků pracovalo asi čtyři roky. Do tvorby nového stroje se zapojilo kolem 130 lidí. Lokomotiva se bude vyrábět ve dvou provedeních, první bude moci vyvinout rychlost až 100 kilometrů v hodině, druhá až 120 kilometrů v hodině. Lokomotiva je konstruována jako kapotová, s věžovou kabinou strojvedoucího umístěnou blíže k zadnímu čelníku hlavního rámu.
Posunovací lokomotiva řady 744.0 je zcela nový výrobek společnosti CZ LOKO. I nadále se zabývá především modernizacemi starších lokomotiv, z nichž některé v Ostravě rovněž představí. V první řadě půjde o modernizovanou traťovou motorovou lokomotivu řady 753.6, na níž se uplatnila progresivní konstrukční a technická řešení spolu se zcela novým designovým pláštěm. První stroje vyjedou na trať v červenci. Na veletrhu Czech Raildays Ostrava CZ LOKO vystaví první vyrobenou lokomotivu pro společnost SD – Kolejová doprava, a. s.
Mnozí návštěvníci letošního ostravského veletrhu si jistě vzpomenou na loňskou expozici speciálních strojů CZ LOKO. Motorový univerzální vozík SUPERMUV 74 už plní náročné úkoly při údržbě železničního svršku. Druhý loňský exponát – speciální kolejové vozidlo EDWARD – úspěšně prošel provozními zkouškami. Ukázalo se, že koncept stroje umožnuje provozovatelům výrazně zvýšit produktivitu práce pracovní čety při zachování bezpečnosti osob i zařízení. Skupinu speciálních vozidel CZ LOKO nově rozšiřuje projekt MVTV 2.2 – motorový vůz pro diagnostiku, opravy a související práce na trolejovém vedení. V druhé polovině roku vyjedou první kompletně modernizovaná vozidla s novým designem do provozu.
Novinkou produktového portfolia společnosti CZ LOKO jsou modernizace elektrických lokomotiv řady 163 a 362 pro provoz ve vícenásobném řízení vozidel nebo řízení vozidel z řídícího vozu v systému WTB (Wire Train Bus). Cílem těchto modernizací je zefektivnění vozby a zvýšení užitné hodnoty těchto nadčasových elektrických lokomotiv.
Tomáš Johánek