CZ LOKO

CZ LOKO hledá nové zakázky zejména v zahraničí

CZ LOKO hledá nové zakázky zejména v zahraničí

Orientace na zahraniční odběratele je podle generálního ředitele a předsedy představenstva společnosti CZ LOKO Josefa Bárty cestou k překonání dopadů ekonomické krize, která se v českém železničním průmyslu letos projevuje ještě dramatičtěji než loni.

„CZ LOKO se podařilo najít prostor na trhu s kolejovými vozidly a zaměřit se na komplexní modernizace i výrobu nových motorových lokomotiv. Jak se vám zatím daří v letošním roce?“

„Naše společnost úspěšně zareagovala na požadavky trhu a nabízí dnes zákazníkům dieselelektrické lokomotivy, které splňují i velmi specifické technické požadavky malých a středně velkých provozovatelů. Jedná se především o vozidla ve výkonové kategorii od 250 až 1500 kW. Na trhu přitom můžeme konkurovat nejen schopností realizovat malosériovou či dokonce kusovou výrobu, ale i příznivými cenovými relacemi.

Letos ovšem samozřejmě zaznamenáváme větší dopad krize než v roce loňském. V našem oboru se totiž krize začala projevovat o něco později. Letošní rok tak pro nás určitě bude náročnější než rok loňský. Jsme si toho vědomi a musíme se s tím nějak zdárně vyrovnat.“

„Můžete přiblížit dopady krize a jak jim čelíte?“

„Počítáme s nižším obratem než v minulých letech, musíme tedy šetřit a hledat další rezervy tak, aby nás krize poškodila co nejméně. V žádném případě se však přijímaná opatření nesmějí negativně projevit na rozvoji naší firmy. O to více jsme nuceni klást důraz na využití každé, i jen potenciální příležitosti, která by nám umožnila proniknout na nové trhy. To je náš záměr a naše strategie.“

„Co je u vás nového? Na čem konkrétně pracujete?“

„Snažíme se mít souběžně stále rozpracováno několik obchodních projektů. Zrovna nedávno jsme dokončili tříletý kontrakt na modernizaci 30 lokomotiv řady 753.7 pro ČD Cargo a již dnes jsme začali pro našeho dalšího nejvýznamnějšího zákazníka – České dráhy – modernizovat devatenáct motorových lokomotiv řady 750. Zakázky pro státní dráhy tvoří zhruba 25 až 30 procent našich tržeb. Dodáváme samozřejmě také pro privátní dopravce, ať je to AWT, Unipetrol nebo Sokolovská uhelná. Před legislativním dokončením je například pro český trh určený projekt lokomotivy řady 742.7.

Běžně vyrábíme a dodáváme i pro zahraniční zákazníky. A jsou to právě exportní aktivity, kde náš současný podíl zakázkové náplně činí 30 až 40 procent, které chceme ještě více rozvíjet. Tam musíme hledat nové obchodní příležitosti, neboť jsou to právě signály ze zahraničí, které naznačují, že krize pomalu přechází. Orientace na nové trhy je jedním z předpokladů úspěšné budoucnosti naší firmy.“

„Hodně se specializujete na modernizaci starších vozidel, ale pracujete i na vývoji nových vozidel…“

„Ano, pracujeme. Máme vyvinuto, vyrobeno a nyní provozně ověřujeme nové plně asynchronní dvounápravové vozidlo – lokomotivu řady 719.7. Současně již připravujeme novou čtyřnápravovou univerzální lokomotivu řady 744.0, u níž by se měly zúročit všechny získané zkušenosti. Její premiéru chystáme již na příští rok. Současně se po obchodní i legislativní stránce velmi zdárně vyvíjí náš projekt šestinápravové dieselelektrické lokomotivy typu TEM TMH pro východní Evropu a Rusko, která je určena pro těžkou posunovací a traťovou službu na tratích o rozchodu 1520 milimetrů.“

Tomáš Johánek

spinner