Evropská unie

Čtvrtý železniční balíček potřebuje kompromis

Čtvrtý železniční balíček potřebuje kompromis

Společenství evropských železnic a provozovatelů infrastruktury CER/SEŽ vyzvalo na počátku října poslance Evropského parlamentu, aby dosáhli co nejrychleji kompromisní dohody o tzv. Čtvrtém železničním balíčku. Reforma by měla vést k vytvoření jednotného evropského železničního trhu, jehož základními atributy má být otevřenost, flexibilita a interoperabilita.

Organizace zastupující zájmy více než osmi desítek evropských železničních podniků a infrastrukturních společností podporuje zásadní proměnu stávajících struktur tak, že ve hře sice zůstává několik modelů řízení, avšak v konečném efektu je nutné zajistit nediskriminační přístup na trh a železniční síť. CER návrhu Evropské komise vytýká příliš striktní požadavek na oddělení infrastruktury a vlastní železniční dopravy. Takové pojetí podle něj jde proti rozumné aplikaci principu subsidiarity. Diskriminačnímu chování lze podle CER účinněji předcházet posílením role národních regulačních železničních úřadů a jejich spoluprací v rámci evropské sítě národních regulačních úřadů. Právní a politickou odpovědností příslušného regulačního orgánu je kontrola plnění závazku veřejné služby ze strany železničních podniků.

Dohoda o bezpečnostní směrnici pomůže jednotnému trhu

Společenství CER/SEŽ také uvítalo dosažení všeobecné dohody týkající se přepracovaného návrhu směrnice Evropské komise o bezpečnosti na železnici. Návrh by měl odstranit velmi zatěžující administrativní procedury, které způsobují evropskému železničního sektoru značné problémy. Přepracovaná směrnice konečně pověří Evropskou železniční agenturu ERA, aby převzala úlohu orgánu odpovědného za vydávání jednotného bezpečnostního certifikátu.

Výkonný ředitel CER Libor Lochman ocenil, že Rada ministrů dopravy EU po dlouhých měsících dospěla ke společnému stanovisku. „Rada učinila výrazný krok vpřed směrem k utvoření jednotného evropského železničního trhu. Mrzí mne pouze, že přechodná doba byla prodloužena na dobu pěti let. Jestli se podaří vypracovat definitivní podobu železničního balíčku v roce 2015, budeme muset čekat na fungování nových procedur až na rok 2020,“ řekl. Pokud litevské předsednictví Evropské unie dokáže urychlit přijetí revize nařízení o působnosti agentury ERA, bylo by možné dotáhnout do úspěšného konce celý tzv. Technický pilíř Čtvrtého železničního balíčku ještě do konce letošního roku, dodal Libor Lochman.

(tj)

www.cer.be

spinner