Obnova nádraží

Českým drahám chybějí investoři do nádražních budov

Na obnovu minimálně dvaceti z celkem 120 železničních stanic zařazených do programu Živá nádraží se stále nedaří najít investory. Během diskuse Stavebního fóra o revitalizaci drážních nemovitostí to minulý týden oznámil ředitel společnosti ČD Reality Eugen Bečka.

Mezi nádraží, která doposud nenašla investora, patří například Tábor nebo Žďár nad Sázavou, velmi obtížně se hledali zájemci o opravu dalších lukrativních nádraží, jako jsou třeba hlavní nádraží v Plzni a Olomouci. Pokud se nádraží bez investora nakonec rozhodnou revitalizovat ČD Reality, má se tak stát ve spolupráci s firmami, které již nyní na českých nádražích působí. V takovém případě se však bude jednat o modernizaci nádraží ve výrazně menším rozsahu, než s jakým počítal původní projekt v rámci programu Živá nádraží.

Pomoc za pronájem plochy

Na projektu Živá nádraží se spolu s Českými drahami podílí celá řada developerů a dalších komerčních subjektů. Dráhy do projektu vkládají své nemovitosti, investoři rekonstrukcí získají do dlouhodobého užívání komerční prostory, které ve zmodernizovaných terminálech vzniknou. V nich pak budou moci podnikat nebo je dále pronajmout. Smlouvy s developery České dráhy uzavírají zpravidla na 30 let.

Vlajková loď v Praze

Nádraží se mají stát vedle míst pro cestování také centry obchodu, odpočinku a společenského setkávání. „Revitalizace ale neznamená, že z nádraží uděláme obchodní dům,“ zdůraznil architekt Patrik Kotas. Vlajkovou lodí projektu Živá nádraží je rekonstrukce hlavního nádraží v Praze. Italská společnost Grandi Stazioni, která v roce 2003 vyhrála výběrové řízení na jeho revitalizaci, ho chce přetvořit do moderní obchodní galerie. Rekonstruované pokladny se otevřou již na počátku příštího roku.

Tomáš Johánek

spinner