16. září 2010
Staniční zabezpečovací zařízení ESA 11-SB z dílny AŽD Praha získalo ověření, díky němuž může být v budoucnu využíváno v celé síti srbských železnic. Mohlo by tak českému výrobci významně usnadnit cestu k získávání dalších zakázek v Srbsku.
V současné době se jedná například o zajištění modernizace 105 kilometrů dlouhé tratě Niš – Dimitrovgrad, kde se předpokládá využití ESA 11-SB na každé z 11 stanic. Celá trať by měla být ovládána ze stanice Niš a AŽD Praha by se měla podílet i na dodání a instalaci telekomunikačních zařízení a dále přejezdových zabezpečovacích zařízeních typu PZZ-EA, na něž potřebné ověření získala již v minulosti.
Ověřovací provoz, v jehož rámci byla pozornost zaměřena především na funkčnost a spolehlivost elektronického stavědla ESA 11-SB, trval půl roku. Probíhal v železniční stanici Vreoce v rámci komplexu největší srbské Tepelné elektrárny Nikoly Tesly (TENT).
Úpravy se dočkal nejen software
ESA 11-SB je uzpůsobena specifickým srbským dopravním a provozním předpisům, které se týkají například používání některých venkovních a ovládacích prvků. Největší zásah musela AŽD provést v softwaru zabezpečovacího zařízení; vyplýval z rozdílných dopravních a provozních předpisů, a zejména z jiné návěstní soustavy a jiného způsobu zobrazování na JOP (jednotném obslužném pracovišti).
ESA 11 je staniční zabezpečovací zařízení vhodné pro řízení středních a velkých železničních stanic. Prakticky všechny jeho logické funkce vykonává počítač. Stavědlo lze modifikovat pro jakýkoliv systém světových železnic a jeho instalaci i provoz usnadňuje především stavebnicový systém a snadná obsluha. Podobné zařízení (ESA 11) společnost AŽD Praha instalovala například na Slovensku, v Černé Hoře a Bělorusku. Staniční zabezpečovací zařízení ESA 11 je ve všech těchto zemích přizpůsobeno místním předpisům a návěstním soustavám.
(tj)