2. listopadu 2006
České dráhy hodlají v příštím roce do klíčových projektů investovat 2,71 miliardy Kč. Převážná část těchto prostředků – 2,27 miliardy Kč – bude určena na obnovu vozového parku. Modernizací by mělo projít 310 vozů nákladní dopravy, v plánu je i modernizace či pořízení 90 nových vozidel osobní dopravy, uvedlo minulý týden tiskové oddělení Českých drah. Investice jsou součástí rozsáhlé modernizační strategie Českých drah, v jejímž rámci se uskuteční i některé stavební akce. Tyto akce by měly podpořit další rozvoj kombinované a kontejnerové nákladní dopravy Českých drah. České dráhy v příštím roce plánují nákup dalších šesti příměstských dvoupodlažních jednotek řady 471 CityElefant z produkce Škody Transportation. Jako nejdražší položka investičního plánu si nákup vyžádá celkem 1,028 miliardy Kč. České dráhy již 23 provozují těchto dvoupodlažních klimatizovaných třívozových jednotek – převážně na nejvytíženějších tratích v okolí Prahy. Dvě soupravy CityElefant začnou ještě v letošním roce jezdit v Moravskoslezském kraji, mimo jiné i na nově elektrizované trati Opava-východ – Ostrava-Svinov. Významnou investici bude představovat také pořízení dalších motorových jednotek Regionova. Na příští rok České dráhy plánují pořízení celkem 24 dvouvozových a sedmi třívozových souprav Regionova. Celková investice dosáhne 750 milionů Kč. V letošním roce již České dráhy nasadily do provozu devět těchto jednotek v hodnotě přibližně 190 milionů Kč. Zhruba 130 milionů Kč vynaloží České dráhy na modernizaci pěti přípojných vozů 054 a pořízení pěti řídicích vozů 954 pro motorové rychlíky a regionální vlaky na hlavních neelektrizovaných tratích. Doplní tak letos ukončenou modernizaci motorových vozů řady 854. Současně hodlají dovybavit celkem 43 vozů dálkové přepravy (1. i 2. třídy) klimatizací. 190 milionů na modernizaci nákladních vozů V oblasti nákladní dopravy České dráhy zmodernizují celkem sto vozů řady Roos a 120 vozů řady Falls. Na jejich modernizaci hodlají vynaložit přibližně 190 milionů Kč. Mezi stavebními investicemi by prioritou Českých drah – vedle modernizace nádražní infrastruktury – měly být především investice do výstavby stabilní myčky kolejových vozidel v Praze (za zhruba 300 milionů Kč) a do výstavby veřejných kontejnerových terminálů v Lovosicích a v Brně (110 milionů Kč).
(jet)