Dráhy připravují rekonstrukci více než šedesát českých nádraží

České dráhy

Vedení Českých drah připravilo rozsáhlý projekt komplexní revitalizace více než šedesáti železničních stanic prezentovaný pod názvem Živé nádraží. V jeho rámci se omladí interiér či exteriér nádražních budov, především by se však měla výrazně zvýšit kvalita odbavovacích a dalších služeb pro cestující. „Chceme z nádraží učinit respektovanou součást městských center, kam lidé chodí rádi, nejen když někam cestují,“ představil projekt na konci června generální ředitel Českých drah Josef Bazala. Většina nádražních budov Českých drah v současné době rozhodně nepatří mezi vyhledávaná místa a každý cestující, který ke svým cestám využije vlak, se je snaží co nejrychleji opustit. To by se však v dohledné době mohlo postupně začít měnit.

Tři skupiny projektů Strategie Živé nádraží se v zásadě dělí do tří projektových skupin. První je revitalizace 58 nádraží vybraných v rámci celé České republiky, druhou modernizace budov ve stanicích Praha-hlavní nádraží, Karlovy Vary a Mariánské Lázně, kterou ČD realizují ve spolupráci s italským partnerem GrandiStazioni, a třetí revitalizace stanic Praha-Smíchov a Praha-Masarykovo nádraží, kde ČD založily společný podnik s dalšími partnery. Revitalizace nádraží by se neměla týkat pouze vlastních budov a jejich interiérů, urbanistické řešení v mnoha lokalitách by mělo zahrnout také přednádraží a další přilehlá území.

První tendry vyhlášeny První výběrová řízení na partnery pro revitalizaci pěti stanic České dráhy vyhlásily již na konci června. Konkrétně se jedná o nádraží Františkovy Lázně, Havlíčkův Brod, Praha-Holešovice, Teplice a Ústí nad Labem. Pro většinu z nich hledají ČD partnera, který je opraví a poz-ději bude dlouhodobě provozovat. Investice se mu vrátí z pronájmů opravených obchodních prostor. Pro železniční stanici Praha-Holešovice chtějí ČD partnera pro založení společného podniku.

V Praze se začne příští rok Proces revitalizace 58 nádraží je teprve na samém počátku. Další projekty jsou na tom již podstatně lépe. Například u projektů realizovaných ve spolupráci s italskou firmou GrandiStazioni (Praha Hlavní-ná-draží, Karlovy Vary a Mariánské Lázně) již byly dokončeny veškeré předběžné technické činnosti, projekty jsou schváleny a připraveny k realizaci. Chybí již jen územní rozhodnutí a následné stavební povolení. „Naším záměrem je zahájit na podzim proces vedoucí k výběru stavební firmy a umožnit tak zahájení stavebních prací v první polovině příštího roku,“ uvedl ředitel GrandiStazioni Česká republika Massimo Paglialunga. Rekonstrukce tří nádraží bude trvat od dvou (obě západočeské stanice) do čtyř let (Praha). Do rekonstrukce největšího českého nádraží hodlá firma investovat kolem 658 milionů Kč, které by se měly vrátit za 30 let následujícího provozu v její režii.

Pomohou i další partneři Na revitalizaci okolí Masarykova nádraží se České dráhy dohodly se společností ING Real Estate a na Smíchově budou zase spolupracovat s firmou Sekyra Group. Tam by však kromě samotné rekonstrukce ná-dražní budovy měla vzniknout řada nových obchodních či kancelářských objektů, na Masarykově ná-draží se počítá s hotelem, na Smíchově s byty. Oba projekty se pohybují v řádu deseti miliard Kč. Tomáš Johánek

spinner