7. července 2005
Další elektrické jednotky pro příměstskou dopravu řady 471, nové rychlíkové vozy první i druhé třídy i nové moderní lůžkové vozy pro mezinárodní dopravu chtějí v letošním roce koupit České dráhy. Po-třebné finance by měl zajistit zejména úvěr od evropského sdružení železnic Eurofima, který minulý týden schválila Poslanecká sněmovna. ČD požádaly letos na nákup nových jednotek i vozů Eurofimu o úvěr ve výši 1,4 miliardy Kč. Peníze mohou dráhy jako člen tohoto sdružení získávat každoročně, a to podle výše svého podílu v organizaci. Z letošního úvěru by se měla zaplatit část z 26 objednaných vozů první a druhé třídy pro osobní dopravu a nákup dalších příměstských jednotek. Eurofima poskytla drahám první úvěr 450 milionů Kč předloni. Z něho podnik zaplatil zálohy na vagony první a druhé třídy společnosti Siemens a na dvě soupravy příměstských vlaků od ČKD Vagonka ve Vítkovicích. Loni podnik čerpal úvěr ve výši 1,35 miliardy Kč na stejné účely. Další úvěr pro ČD se však nelíbí ministerstvu financí, podle kterého by nebylo zodpovědné poskytovat další záruku za tak velký úvěr, dokud se nepotvrdí odhad ministerstva dopravy, že se hospodaření drah zlepšuje.
Další čtyři jednotky Ostravská ČKD Vagonka by měla letos Českým drahám dodat další čtyři příměstské vlakové jednotky. Příští rok by měly dodávky pokračovat. Management ČKD Vagonka před rokem vyhlásil, že se musí zvýšit počet jednotek pro ČD z dřívějších tří na pět ročně, aby podnik nemusel propouštět. „Finanční prostředky od Eurofimy mají přímý dopad na zaměstnanost minimálně 600 až 700 kvalifikovaných pracovníků v regionu Ostravska,“ vysvětlil generální ředitel ČKD Vagonka Miroslav Kupec. Firma zaměstnává asi 350 lidí, ale zakázka pomáhá udržovat pracovní místa i u dodavatelských firem. České dráhy zatím využívají 16 příměstských jednotek řady 471, které jezdí hlavně na tratích z Prahy do Pardubic a do Berouna. ČD chtějí investovat rovněž do regionální dopravy, kterou by měly výrazně oživit nové motorové vozy řady 814. Ty vzniknou rekonstrukcí současných motorových vozů řady 810, kterou bude provádět šumperská firma Pars nova. Dráhy plánují v příštích letech zmodernizovat řádově desítky těchto motorových vozů určených zejména pro provoz na lokálních tratích. (tj)