19. května 2005
Souprava vysokorychlostního vlaku Českých drah Pendolino na počátku května ukončila měření tratě Praha – Děčín – Dolní Žleb, v jehož poslední fázi prověřovala možnost rychlejšího provozu v obloucích. Další souprava pokračuje v provozních zkouškách s cestujícími, které probíhají již od konce loňského roku, oznámil na počátku května tiskový mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Od konce prosince loňského roku již pendolino, které České dráhy každý den nasazují jako rychlík R772/777 (Praha Masarykovo ná-draží – Děčín a zpět), přepravilo přibližně 120 tisíc cestujících. Cestující o něj mají vysoký zájem především o víkendech. Na základě výsledků měření projednají České dráhy a Správa železniční dopravní cesty s Drážním úřadem speciálně pro soupravy Pendolino možnost zvýšení nejvyšší dovolené rychlosti v některých úsecích trati. Pendolina mohou díky unikátní technologii aktivního naklápění vozové skříně projíždět vybrané oblouky vyšší rychlostí než klasické vlakové soupravy sestavené z běžných vozů. V údolích Vltavy a Labe, kde je například pro běžné soupravy nejvyšší dovolená rychlost kolem sta kilometrů v hodině, by mohla pendolina jezdit rychlostí až 130 km/h. Zatímco dnešní spoje EuroCity sestavené z klasických vozů ujedou více než sto kilometrů dlouhou trasu z pražských Holešovic do Ústí nad Labem za jednu hodinu a tři minuty, pendolinu by k tomu mohlo stačit přibližně 50 minut. Podobné testování tratí proběhne v průběhu letošního roku také na dalších dokončených úsecích I. a II. koridoru z Prahy do Brna a Břeclavi a z Prahy do Ostravy. I v těchto směrech by mělo pendolino zkrátit dobu jízdy. Cesta do Brna by měla trvat méně než 2,5 hodiny, přes 350 kilometrů dlouhou trasu do Ostravy by mělo překonat za méně než 3,5 hodiny. Současně pokračují zkoušky a schvalování vlastních souprav Pendolino. Ze tří souprav, které již České dráhy od italského výrobce obdržely, slouží první dvě k různým testům bez cestujících. V příštích měsících by měly být testovány i na tratích v Německu, kde proběhnou další zkoušky nutné k homologaci vlaku. Třetí souprava jezdí denně mezi Prahou a Děčínem, kde od konce prosince loňského roku v rámci zkušebního provozu zajišťuje přepravu cestujících. Zkoušky pendolin by měly být ukončeny v letošním roce. V případě, že dopadnou úspěšně, zahájí pendolina od poloviny prosince letošního roku, kdy vstoupí v platnost nový jízdní řád, pravidelný provoz. (jet)