České dráhy se připravují na zavedení systému GSM-R

České dráhy

České dráhy se připravují na zavedení evropského rádiového systému GSM-R. Souběžně se stavebními pracemi, které probíhají na prvním koridoru v úseku státní hranice s Německem – Děčín – Praha – Kolín, již dosazují mobilní části systému na vybrané řady svých vozidel. V rámci pilotního projektu České dráhy odzkoušejí různé varianty radiostanic GSM-R, a to jak duální v kombinaci se stávajícími analogovými radiostanicemi traťového rádiového prostředí, tak i digitální s datovým kanálem určeným pro potřeby evropského zabezpečovacího systému ETCS. Jako nejvhodnější vozidla byly vybrány rychlíkové elektrické lokomotivy řady 151 a příměstské patrové jednotky řady 471. Využívat budou i evropský vlakový zabezpečovač ETCS. České dráhy plánují, že v letošním roce do osazení 34 hnacích vozidel radiostanicemi systému GSM-R investují kolem 34 milionů Kč. Kromě pilotního projektu již bylo v závěru loňského roku z prostředků Českých drah vybaveno duálními stanicemi GSM-R/analogový systém šestnáct elektrických lokomotiv řad 371 a 372. Tyto lokomotivy v současné době zajišťují provoz vlaků mezi Prahou a Berlínem, popřípadě Kutnou Horou a Drážďany. Na německém území již radiostanice vozidel prošly schvalovacím řízením německého drážního úřadu EBA a mohou komunikovat v digitálním systému GSM-R.

Funkčnost systému GSM-R prověří i Pendolino Provozním ověřováním procházejí také elektrické jednotky řady 680 (Pendolino). Všech sedm souprav určených pro mezinárodní provoz je již od výrobce vybaveno radiostanicí GSM-R včetně evropského systému vlakového zabezpečovače ETCS. Pendolina tak mohou prověřit funkčnost budované základnové části GSM-R. Do konce letošního roku bude moci být v systému digitální komunikace GSM-R v ČR provozováno 57 hnacích vozidel ČD a téměř dvě desítky lokomotiv řady 180 Deutsche Bahn zajíždějících po obou březích Labe hluboko do českého vnitrozemí. Specializovaná složka Českých drah, Technická ústředna dopravní cesty, má již k dispozici speciální měřicí vůz pro diagnostiku technologie jednotného řízení železniční dopravy evropského systému ERTMS, zahrnující digitální komunikační systém GSM-R a interoperabilní zabezpečovací systém ETCS. Z hlediska rádiové komunikace bude tento měřicí vůz po svém kompletním dovybavení měřicí technikou schopen zajišťovat provádění veškerých analýz nově budovaných digitálních i stávajících analogových rádiových sítí v železničním provozu. Půjde zejména o specializovaná měření digitálních sítí GSM-R v rámci předprojekčních a projekčních prací, provádění přejímacích a kolaudačních měření nově vybudovaných sítí, pravidelné servisní měření provozovaných sítí a operativní měření podle požadavku zadavatele. Vůz umožňuje měření při rychlostech do 160 km/h a je schválen pro mezinárodní provoz.

Původně poštovní vůz České dráhy již jeho služby nabídly i zahraničním partnerům budujícím systém GSM-R, například ze Slovenska. Měřicí vůz vznikl modernizací staršího poštovního vagonu. Náklady na jeho pořízení dosáhly přibližně jedné šestiny nákladů nutných na pořízení zcela nového vozu určeného pro měření digitálních technologií. (jet)

spinner