České dráhy uzavřely smlouvu na dodávku prototypu jednotky pro regionální dopravu

České dráhy

České dráhy, a. s., a Pars nova Šumperk, a. s., podepsaly na konci ledna smlouvu o dodávce prototypu částečně nízkopodlažní jednotky 814 a 914 pro regionální dopravu. Společnost Pars nova se stala vítězem výběrového řízení na dodávku vlaku složeného z motorového a řídicího vozu, která vznikne rekonstrukcí stávajících dvounápravových motorových vozů řady 810 a přípojných vozů řady 010. Hodnota kontraktu činí dvacet milionů Kč. Modernizovaný regionální vlak by měl být Českým drahám dodán ještě v letošním roce. Podmínkami výběrového řízení bylo trvale spojit motorový a řídicí vůz do dvouvozové jednotky s možností průchodu mezi oběma vozidly, provést zásadní modernizaci interiéru celého vozidla, u motorového vozu zlepšit výkonnost a spolehlivost motoru, u řídicího vozu pak rekonstruovat nástupní prostor jako částečně bezbariérový. Dráhy dále požadují možnost spojení až tří jednotek a jejich ovládání z jednoho stanoviště strojvedoucího a možnost připojení přípojného vozu řady 010 se zajištěním všech potřebných funkcí. České dráhy vlastní celkem 505 motorových vozů řady 810 a v provozu jich denně využívají asi 370. Přestože tato vozidla lehké stavby byla určena především pro provoz na vedlejších tratích, vzhledem k nedostatku vhodných vozidel se začala používat i namísto klasických souprav, což vedlo jednak ke snížení kultury cestování, jednak k prodloužení jízdních dob. Dnes tyto vozy zajišťují provoz podstatné části osobních vlaků na neelektrifikovaných tratích i málo využívaných spojů na elektrifikovaných tratích. Prakticky výhradně zajišťují dopravu na tratích regionálních (lokálkách). Po ukončení jejich výroby v roce 1984 se zhoršila dostupnost některých náhradních dílů.

Modernější, rychlejší, ekologičtější Dodavatel modernizovaného vlaku bude vycházet ze zkušeností s podobně rekonstruovanými vozidly řady 812 a 912, která však netvoří ucelenou jednotku. Tato souprava, jež jezdí v současné době v okolí Prahy, během několika let zkušebního provozu prokázala zlepšení prakticky všech požadovaných parametrů. Modernizovaná jednotka bude mít 85 míst k sezení. Kromě bezbariérového přístupu poskytne prostor pro přepravu cestujících na invalidních vozících, jízdních kol a dětských kočárků. Výkonnější trakční agregát umožní plně využívat traťovou rychlost, což by mělo zkrátit dobu jízdy. Zrychlením obratu souprav ve vratných stanicích se sníží okamžitá potřeba motorových vozů a personálu. K ekologickému provozu přispěje také motor splňující normu Euro II. České dráhy uvažují o nákupu až stovky modernizovaných jednotek řady 814 a 914 v hodnotě asi dvou miliard Kč, které chtějí nasadit na osobní vlaky provozované na objednávku krajských úřadů. (jet)

spinner