České dráhy

České dráhy uzavřely loňský rok s mírným ziskem

České dráhy uzavřely loňský rok s mírným ziskem

Český národní železniční dopravce uzavřel hospodaření v roce 2010 se ziskem 9 milionů Kč, přestože mu loni kraje za zajištění osobní dopravy na základě dlouhodobých smluv zaplatily o 325 milionů Kč méně než v roce předchozím. Za kladným výsledkem stály zejména vnitřní úspory a rostoucí tržby. Hospodářský výsledek byl díky nim ke konci roku 2010 o 1,072 m­iliardy Kč lepší než v roce 2009. Provozní zisk před započtením odpisů (EBITDA) dosáhl kladné hodnoty ve výši 1,607 miliardy Kč.

„Díky vnitřním úsporám v oblasti režijních a osobních výdajů jsme loni udrželi náklady společnosti na úrovni roku 2009, což v kombinaci s růstem tržeb pozitivně ovlivni- lo celkové hospodaření Českých drah,“ komentoval minulý týden výsledky hospodaření generální ředitel ČD Petr Žaluda. „Za dobrou zprávu lze označit vývoj tržeb za přepravu cestujících, které nám meziročně vzrostly o téměř 170 milionů Kč,“ dodal.

Náklady společnosti ve výši 29,218 miliardy Kč zůstaly na zhruba stejné úrovni jako v roce 2009. Růst cen vstupů a současný pokles úhrad od objednatelů vyrovnaly úspory zejména v oblasti režie. Úspory, k nimž se zavázaly v desetiletých smlouvách s kraji a ministerstvem dopravy, České dráhy překročily o 53 milionů Kč. V regionální dopravě tak dopravce sanoval například nárůst cen nafty a dalších uznatelných nákladů, které by mu jinak kraje musely uhradit – konkrétně ve výši 159,7 milionů Kč. Tento trend by měl pokračovat i letos. „Zavedením centrálního nákupu materiálů a služeb ušetříme zhruba 150 až 200 milionů, další úsporu představuje například pokles osobních nákladů nebo nákup elektřiny, jejíhož dodavatele jsme na sklonku roku 2010 vůbec poprvé vybrali formou elektronické aukce. V podnikatelském plánu počítáme letos s účetním ziskem ve výši 320 milionů Kč,“ uvedl Petr Žaluda. Transparentnost a dobré hospodářské výsledky jsou podmínkou chystaného vstupu Českých drah na mezinárodní kapitálový trh. V této souvislosti České dráhy již druhým rokem sestavují účetní závěrku podle českých a zároveň podle mezinárodních účetních pravidel (IFRS). Pomocí emise mezinárodních dluhopisů chce národní dopravce získat prostředky na financování obnovy vozidlového parku.

ČD Cargo přepravilo více zboží, ale skončí ve ztrátě

Nákladní dopravce ČD Cargo loni přepravil 76,7 milionu tun zboží, o 12 procent více než v roce 2009. Napomohlo mu zvýšení poptávky po přepravě automobilů a jejich dílů. Naopak úbytek dopravce zaznamenal u hnědého uhlí. V polovině února o tom informoval deník E15. „O oživení po krizi se dá mluvit hlavně ve třetím čtvrtletí, pozitivní trend pokračuje i letos. Pro nás jsou ale důležité tržby, které kvůli tvrdému konkurenčnímu prostředí nekopírovaly růst množství nákladu,“ řekl mluvčí ČD Cargo Roman Jandík.

Podle předběžných výsledků skončí dopravce za loňský rok ve ztrátě 420 milionů Kč, což ovšem ministr dopravy Víta Bárty považuje za nepřípustné. Pro letošek proto podnikatelský plán hovoří v souladu se záměry ministerstva o takzvané černé nule, zisk by se měl pohybovat kolem dvou milionů Kč. Provozní zisk před odpisy se má letos téměř zdvojnásobit na 1,5 miliardy Kč. V případě nesplnění úkolů hrozí ministr Vít Bárta „personálními následky“.

(čtk)

spinner