Výběrové řízení

České dráhy poptávají elektřinu za 2,4 miliardy Kč

České dráhy poptávají elektřinu za 2,4 miliardy Kč

Největší český železniční dopravce, České dráhy, hledá dodavatele trakční elektřiny pro celou českou železniční síť. Předpokládaná cena zakázky je 2,4 miliardy Kč bez daně z přidané hodnoty, smlouvu chce podnik uzavřít na dobu od letošního července do konce roku 2011. Lhůta pro podání nabídek vyprší 16. dubna. Detaily vypsaného výběrového řízení dráhy zveřejnily v úředním věstníku Evropské unie.

Dodávky elektřiny pro českou železniční dopravu se změnily už počátkem ledna, kdy dráhy začaly odebírat proud přímo od společnosti ČEZ. Tím z dodavatelského řetězce vypadla státní Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). ČEZ byl narychlo vybrán ve zkráceném tendru, nyní dráhy hledají definitivního dlouhodobého partnera. Dráhy a další dopravci si od novinky, kterou umožnil zákon až loni, slibují výraznou úsporu nákladů na elektřinu. Dopravci dlouhodobě kritizovali SŽDC, že prodává elektřinu výrazně dráž, než kolik činí ceny na burze.

Změnu vyprovokovala společnost ČD Cargo

Za změnou systému stojí mimo jiné dceřiná firma ČD pro nákladní dopravu ČD Cargo. Ta v loňském roce odmítla správě železnic platit vyš-ší tarify a nadále se řídila starou smlouvou a cenami z roku 2008. Spor není dodnes vyřešen, zabývá se jím mimo jiné Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. „Nákup trakční elektřiny prostřednictvím společnosti České dráhy znamená jak pro společnost ČD Cargo, tak i pro ostatní železniční dopravce především nižší smluvní ceny silové složky elektrické energie,“ řekl mluvčí carga Zdeněk Větrovec. Podle dostupných informací je nyní cena na železnici asi o dvacet procent nižší oproti cenám, které loni účtovala správa železnic. Jak nedávno napsal týdeník Ekonom, odebírala správa železnic megawatthodinu elektřiny za zhruba 2000 Kč, současná cena na burze je přitom při srovnatelných parametrech o stokoruny nižší.

Jeden dodavatel pro všechny dopravce

České dráhy nechtějí s poukazem na obchodní tajemství „svou“ nynější cenu zveřejnit, loni za trakční proud podnik zaplatil zhruba 1,5 miliar-dy Kč. Jak vyplývá z informací z věst-níku, dráhy kalkulují s cenou zhruba 1600 Kč s DPH za megawatthodinu. Dráhy budou podle takzvaného francouzského modelu dodávat proud i všem ostatním dopravcům na české železniční síti. SŽDC před více než rokem uzavřela po tendru s ČEZ tříletou smlouvu, s drahami však měla správa železniční cesty pouze roční smlouvu. Správa železnic proto nyní řeší, jak se smlouvou s ČEZ po právní stránce naložit.

(čtk)

spinner