České dráhy

České dráhy plánují na příští rok zisk 320 milionů

České dráhy plánují na příští rok zisk 320 milionů

České dráhy chtějí příští rok hospodařit se ziskem ve výši 320 milionů Kč. Letos očekávají jen mírný zisk na úrovni „černé nuly“. Členům rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny to minulý týden řekl generální ředitel Českých drah Petr Žaluda.

Zisk v příštím roce má být podle ředitele výsledkem snižování nákladů a růstu tržeb. Dráhy například počítají se snížením počtu zaměstnanců o 1600, z nichž převážná většina odejde z generálního ředitelství. O stovky milionů chce podnik snížit i náklady na elektřinu. „Doufáme, že projde zákon o fotovoltaice,“ řekl Petr Žaluda. Dráhy také počítají s vyššími tržbami: díky eliminaci slev, nasazení rekonstruovaných vozů na dálkové trasy a silné koruně by podle Petra Žaludy měly získat navíc přes 230 milionů Kč. Provozní zisk dopravce by měl příští rok dosáhnout téměř tří miliard Kč.

Zásadním problémem Českých drah je zastaralý vozový park s průměrným stářím 26 let a zanedbaná údržba. Obojí by se mělo podle Petra Žaludy díky zlepšenému hospodaření měnit k lepšímu. „Máme padesát let staré lokomotivy, to, že jezdí, je zázrak,“ řekl. Kvůli nedostatku peněz České dráhy donedávna údržbu „flikovaly, jak se dalo“. Letos investují do nových vlaků rekordních sedm miliard Kč. „Pokud budeme schopni udržet toto tempo během následujících deseti let, tak se sníží průměrné stáří na patnáct let, což je dobrý standard,“ řekl ředitel.

Zdrojem peněz jsou mimo jiné evropské fondy a dluhopisy. Vlajkovou lodí drah je rychlovlak Pendolino, který však v minulých letech vykazoval účetní ztrátu kolem půl miliardy Kč, především kvůli odpisům a dluhům z 90. let. Letos by se ztráta měla snížit na 250 milionů Kč a příští rok na 100 milionů Kč.

(čtk)

spinner