21. října 2011

Nákup 16 rychlíkových souprav Railjet pro České dráhy dostal na konci září zelenou od antimonopolního úřadu. České dráhy tak mohly uzavřít obchod s výrobcem souprav, společností Siemens. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) definitivně zrušil předběžné opatření, které drahám zakazovalo obchod za pět miliard Kč uskutečnit. Kontrakt byl podepsán poslední zářijový den, kdy také vypršela už jednou prodloužená opce.
České dráhy se rozhodly využít nabídky rakouských spolkových drah, které objednaly 67 vlakových jednotek, ale následně zjistily, že šestnáct z nich nepotřebují. České dráhy využily takzvaného jednacího řízení bez uveřejnění s tím, že jde o neopakovatelně výhodnou nabídku.
„Pořízení moderních souprav pro vysokou rychlost znamená posílení pozice Českých drah v mezistátní dálkové dopravě ve střední Evropě,“ uvedl při podpisu smlouvy generální ředitel ČD Petr Žaluda. Náhradu současných mezistátních souprav novými jednotkami zahájí dráhy v průběhu roku 2013.
Obchod zkomplikovala Škoda
Připravovaný nákup nových vlaků Českým drahám zkomplikovala Škoda Transportation, která o zakázku usilovala také a podala podnět k antimonopolnímu úřadu. Na jeho základě ÚOHS vydal předběžné opatření, které Českým drahám zakázalo obchod se Siemensem uzavřít. Škoda Transportation ve svém podání tvrdila, že je ČD schopna nabídnout levnější vlaky ve srovnatelné kvalitě, a požadovala proto, aby dráhy na nové mezinárodní vlakové soupravy vypsaly výběrové řízení. Tendr napadla také u Evropské komise. České dráhy na výhodnosti nákupu railjetů trvaly, podle nich jsou vyzkoušené a u rakouských drah se osvědčily. ÚOHS zastavil správní řízení tendru 5. září. Podle nové místopředsedkyně úřadu Evy Kubišové nebyly zjištěny důvody pro uložení nápravného opatření Českým drahám.
Mluvčí ČD Radek Joklík už dříve prohlásil, že tím úřad dal drahám za pravdu při vypsání výběrového řízení bez uveřejnění. Úřad údajně potvrdil názor dopravce, že dohodnutá cena 200,5 milionu € za šestnáct souprav je výjimečně výhodná a vypsání výběrového řízení brání i omezený časový rozměr, po který nabídka platí.
Smlouvu bylo možné podepsat už nyní
Škoda Transportation pak využila ještě poslední možný termín a podala k ÚOHS odvolání. Ale vzhledem k tomu, že ÚOHS zrušil předběžné opatření, mohly dráhy s dodavatelem podepsat smlouvu už nyní. „Od začátku jsme byli přesvědčeni, že České dráhy postupují transparentně a v souladu se zákonem o veřejných zakázkách. Jsme rádi, že to svým rozhodnutím potvrdil i antimonopolní úřad.“ reagoval na rozhodnutí ÚOHS mluvčí Siemensu Pavel Kaidl.
Tomáš Johánek