17. června 2008
V prvním pololetí letošního začalo jezdit na českých tratích v barvách Českých drah dalších patnáct souprav Regionova, tři nové patrové jednotky CityElefant a čtyři řídicí vozy pro motorové rychlíky. Souhrnná hodnota nových vozidel překročila jednu miliardu Kč. Celkem letos České dráhy na obnovu vozového parku vynaloží 3,6 miliardy Kč, oznámil minulý týden mluvčí podniku Ondřej Kubala.
Patrové klimatizované jednotky CityElefant jezdí v Praze, Středočeském, Pardubickém, Olomouckém a Moravskoslezském kraji. Z celkem šedesáti nasmlouvaných jednotek jich České dráhy provozují již 37. Do konce roku jich vyjede dalších pět. Jedná se zároveň o nejdražší investiční položku, jedna souprava stojí více než 200 milionů Kč.
Nejrozšířenějšími moderními motorovými vozy na regionálních tratích jsou Regionovy. Jezdí ve všech krajích, jsou částečně nízkopodlažní a upravené pro vozíčkáře. Dvouvozová souprava stojí 21 milionů a třívozová 37 milionů Kč. Do konce roku jich přibude ještě 14 (11 dvouvozových a tři třívozové). Celkem jich České dráhy provozují již 61.
Investuje se i do vozů
Řídicí vozy řady 954 jsou určeny pro motorové rychlíky i regionální osobní vlaky a jezdí především v Jihomoravském a Královéhradeckém kraji. Jsou vybaveny nástupní plošinou i sociálním zařízením pro vozíčkáře, druhá série dodávek také oddílem první třídy a elektrickým zdrojem pro notebooky. Jeden vůz stojí 19 milionů Kč, do konce roku České dráhy nasadí ještě další dva a zvýší tak jejich celkový počet na osmnáct.
Vedle dalších vozů CityElefant, Regionova i řídicích vozů 954 zařadí v druhém pololetí letošního roku České dráhy do provozu také rekonstruované vozy první a druhé třídy (řady Aee, Apee, Bee, Bpee) s klimatizací a novým sociálním zařízením. Celkem jde o 13 vozů první a 27 vozů druhé třídy. Dále převezmou také devět kompletně rekonstruovaných čtyřnápravových vozů řady 054 pro motorové rychlíky i osobní vlaky na regionálních tratích. (tj)