Hospodaření ČD

České dráhy jsou zatím v zisku

České dráhy jsou zatím v zisku

Největší český železniční dopravce – České dráhy – hospodařil v prvním čtvrtletí se ziskem dvou milionů Kč. O 125 milionů tak překonal výsledek prvního čtvrtletí loňského roku. Minulý týden o tom informoval generální ředitel Českých drah Petr Žaluda. Za ziskem podle něj stojí snížení nákladů a růst tržeb. Dráhy čtvrtletní výsledky zveřejnily poprvé.

Podle Petra Žaludy jsou České dráhy v černých číslech přesto, že jim kraje na základě dlouhodobých smluv platí za zajištění osobní dopravy o 56 milionů Kč méně, dopravce masivně investuje do modernizace vozidlového parku a zvýšil také investice do běžné údržby a oprav vozidel. „Za úspěchem jsou především vnitřní úspory a tržby, které rostou, aniž by došlo ke zdražování jízdného,“ zdůraznil generální ředitel ČD.

„V mezinárodně srovnatelném údaji EBITDA, tedy před započtením odpisů, jsme dosáhli kladného výsledku ve výši 535 milionů Kč. Je to meziroční zlepšení o 21 procent. Celkové tržby v prvním čtvrtletí dosáhly 6,5 miliardy Kč a náklady 6,0 miliardy Kč,“ řekl dále.

V letošním roce očekává vedení ČD zisk

Za celý letošní rok hodlá vedení Českých drah zvýšit EBITDA na dvě miliardy Kč, celkové hospodaření dopravce by mělo skončit v mírném zisku, takzvané černé nule. „První kvartál nám ukazuje, že je to reálné,“ uvedl náměstek pro ekonomiku Michal Nebeský.

Náklady společnosti podle něj letos zůstávají na úrovni roku 2009. V této oblasti se jí daří snižovat především osobní náklady a náklady na trakční energii, zejména na elektřinu, kterou nyní České dráhy nakupují přímo a ne od SŽDC. V obou položkách letos České dráhy zatím ušetřily více než 70 milionů Kč. V souvislosti s rostoucí cenou nafty by se však v příštích měsících mohly zvýšit náklady na trakční energii, poznamenal Michal Nebeský.

Naopak České dráhy v prvním čtvrtletí vydaly mnohem více na opravy, především železničních vozidel. Tato položka meziročně vzrostla o 59 milionů Kč na 241 milionů Kč.

Začala modernizace vozového parku

Naplno se rozjíždí také v březnu avizovaná modernizace vozidlového parku. V únoru České dráhy podepsaly smlouvu o modernizaci 66 čtyřnápravových osobních vozů k motorovým soupravám a na začátku května uzavřely kontrakt na výrobu 33 zcela nových motorových vozů od firmy Stadler. V současnosti je vyhlášeno dalších pět zadávacích řízení (soutěží) na modernizaci souprav Českých drah.

České dráhy tak v letošním roce plánují rekordní investice do obnovy svého vozidlového parku. Jejich celkový objem včetně záloh na vozidla, která by měly České dráhy na základě letos uzavřených kontraktů převzít v příštím roce, má dosáhnout 9,4 miliardy Kč. Přímo do provozu by měla být uvedena nová a modernizovaná vozidla v hodnotě více než pěti miliard Kč.

České dráhy měly ke konci března celkem 27 366 zaměstnanců a evidovaly 2056 hnacích vozidel, lokomotiv, motorových vozů a jednotek a 3327 různých osobních vozů včetně lůžkových a restauračních vagonů.

Tomáš Johánek

spinner