Hospodaření ČD

České dráhy hospodařily v prvním pololetí se ztrátou půl miliardy Kč

České dráhy hospodařily v prvním pololetí se ztrátou půl miliardy Kč

PRAHA (29.8.) – České dráhy vykázaly za letošní první pololetí ztrátu 510 milionů Kč. Meziročně jde o zhoršení hospodářského výsledku celé skupiny o 16 milionů korun. „I přes výrazně rostoucí provozní ziskovost skupina vykázala celkovou ztrátu 510 milionů Kč, což je primárně způsobeno masivními investicemi do modernizace vozidel a zaúčtováním daně z příjmu ve výši 320 miliónů korun," řekl předseda představenstva Českých drah Dalibor Zelený.

Kladný hospodářský výsledek vykázala nákladní doprava, přestože zaznamenala 11procentní pokles tržeb. Úsporami v poradenských službách, propagaci a nájmu nákladních vozů vzrostl zisk po zdanění z nákladní dopravy na 208 milionů Kč proti srovnatelným 46 milionům. Zelený ale dodal, že do výsledku se promítl prodej nevyužívaných lokomotiv za 85 milionů korun dceřiné společnosti Carga působící v Polsku Koleje Czeskie.

Do pozitivního výsledku v nákladní dopravě, která loni státní firmě prodělala téměř dvě miliardy korun, je také započtena sleva z přepravy jednotlivých vozových zásilek, kterou od března prosadil exministr dopravy Zbyněk Stanjura. Ta podle odhadů mohla ČD Cargu ročně ušetřit zhruba 200 až 300 milionů Kč na poplatcích za využívání kolejí. Tuto slevu ale podle očekávání napadl největší tuzemský konkurent Carga – soukromá společnost AWT s tím, že vyhlášení slevy drážní orgány neoznámily s ročním předstihem a dopravci se tak na ni nemohli připravit. To zatím nepravomocně potvrdil Drážní úřad, který navýšení slev z 15 na 50 procent pro jednotlivé zásilky zrušil. Konečné slovo ve sporu bude mít ministerstvo dopravy, které působí jako rozhodující orgán druhé instance.

Se ztrátou 274 milionů Kč po zdanění skončila přeprava osob. Do ztráty se promítly vyšší odpisy kvůli modernizaci vozidlového parku, vyšší úrokové náklady a nepříznivé dopady kurzového vývoje, uvedla společnost. Převážily tak mírné zlepšení provozních výsledků, kde meziročně vzrostl počet cestujících o 21 tisíc osob a tím se i o 130 milionů Kč zvýšily tržby z hlavní činnosti. Tržby Českých drah z prodeje jízdenek činily zhruba 3,4 miliardy korun, dalších 6,4 miliardy korun jim jako kompenzaci za takzvanou prokazatelnou ztrátu z provozu zaplatil stát prostřednictvím ministerstva dopravy a rozpočtů jednotlivých krajů. Za celý loňský rok na jízdném ČD utržily sedm miliard korun a přes 12 miliard společnost dostala na dotacích za provoz na tratích, které objednává stát a jednotlivé kraje.

Nárůst počtu cestujících společnost zaznamenala v mezistátní a vnitrostátní dálkové dopravě i v příměstské dopravě integrované do systémů městské hromadné dopravy. O zhruba kilometr na 39 kilometrů se ale proti loňskému roku snížila průměrná vzdálenost, kterou cestující s Českými drahami jezdí. V nákladní dopravě přepravilo ČD Cargo 35 milionů tun zboží, což je meziroční šestiprocentní pokles. To je podle vedení společnosti způsobené zejména poklesem těžby pevných paliv i meziročním poklesem stavební výroby.

Podobný vývoj očekává vedení drah i ve druhém letošním pololetí. V nákladní dopravě bude pokračovat zavádění úsporných opatření, které se projeví například omezováním dlouhodobě prodělečných přeprav jednotlivých vozových zásilek. To se projeví i propouštěním zaměstnanců. Těch skupina ČD zaměstnávala téměř 25 573, což je o 844 lidí méně než loni.

spinner