31. srpna 2010

Největší český železniční dopravce – České dráhy – hospodařil v prvním pololetí se ziskem 21 milionů Kč. Meziročně si tak polepšil o 78 milionů. Vedení podniku to připisuje především vyšším tržbám a vnitřním úsporám. Hrubý provozní zisk (EBITDA) dopravce dosáhl 935 milionů Kč. Podle generálního ředitele Českých drah Petra Žaludy se letos příznivě vyvíjejí zejména celkové tržby, které v prvním pololetí dosáhly částky 14,1 miliardy Kč. „Velmi pozitivní je růst tržeb ve vnitrostátní přepravě, kde jsme meziročně utržili o 90 milionů víc, a to bez zdražování jízdného. Stejný trend pokračuje i v červenci,“ uvedl Petr Žaluda.
Za jízdenky dopravce do poloviny roku inkasoval 3,1 miliardy Kč, o dvě procenta více než loni. Naopak úhrada takzvané prokazatelné ztráty od objednatelů vlaků, která se počítá do celkových tržeb, klesla meziročně o 212 milionů na šest miliard Kč.
Celkové náklady společnosti zůstaly v pololetí na úrovni roku 2009. O 252 milionů Kč, tedy čtyři procenta, se sníži-ly personální náklady, 110 milionů Kč dráhy ušetřily na elektřině, když se začátkem roku vypadla z dodavatelského řetězce Správa železniční dopravní cesty. Na opravy vozidel naopak dráhy vydaly o 350 milionů více, celkem 920 milionů Kč.
Za celý letošní rok chce vedení Českých drah podle dřívějších
vyjádření zvýšit EBITDA na dvě miliardy Kč, celkové hospodaření by
mělo skončit v mírném zisku, takzvané černé nule. Pokud se záměr
podaří splnit, bude to poprvé, co dráhy za celý rok vykáží zároveň
provozní zisk i kladný celkový hospodářský výsledek. Se ziskem podnik po
oddělení nákladního dopravce ČD Cargo hospodařil už v roce 2008, provoz
však byl ztrátový. Za ziskem ve výši 1,6 miliardy Kč byly tehdy příjmy
za prodej majetku Správě železniční dopravní cesty. Loni podnik
hospodařil s miliardovou ztrátou, provozní zisk před odpisy byl kladný ve
výši 1,1 miliardy Kč. Ztrátu způsobily hlavně odpisy.
(čtk)