dráhy budou lobbovat za vyšší zpoplatnění silnic

CER

Společenství evropských železnic (CER) společně se Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) uspořádalo na počátku prosince v Praze setkání zástupců evropských železničních společností. Dvoudenní jednání bylo zaměřeno především na koordinaci a spolupráci členů při vytváření společné strategie. Zástupci evropských železnic se na jednání shodli na tom, že budou prostřednictvím národních ministerstev dopravy a europoslanců lobbovat v orgánech EU za přijetí směrnice, která by vedla ke zvýšení poplatků za používání silnic. Silniční dopravci by podle názoru drah měli hradit i náklady na odstraňování nehod, za poškozování silnic a znečišťování životního prostředí, což by zvýšilo cenu silniční dopravy. Podmínky na dopravním trhu by se tak harmonizovaly a zvýšila by se konkurenceschopnost železnice, která tak vysoké externí náklady jako silnice nevytváří. Zazněla však i kritika do vlastních řad. „Železniční dopravu je nutné, a já se domnívám, že možná i více než jiné oblasti, rozvíjet na celoevropském principu. Evropský zákazník, který se rozhodne pro železnici, vyžaduje kvalitní, bezpečnou a rychlou přepravu. Nezajímá ho, že dosud není jednotný rozchod kolejí, stejné napájecí soustavy a zabezpečení tratí,“ uvedla při zahájení akce vedoucí kanceláře generálního ředitele SŽDC Anna Kodysová. Chce-li Evropa dosáhnout přesunu části objemu nákladní přepravy z přetížených silnic na železnice, musí nabídnout bezpečnou a rychlou interoperabilní páteřní síť evropských koridorů, dodala. „Země západní Evropy svou politikou během posledních dvaceti let dopustily, aby podstatná část nákladní dopravy přešla na silnice. Důsledky si Evropská unie dobře uvědomuje až dnes a deklaruje, že si přeje, aby se opět podpořily železniční projekty a nabídla se konkurenceschopná železnice,“ řekla dále Anna Kodysová. Mezinárodní železniční organizace CER sdružuje bezmála 50 železničních společností. Mezi hlavní úkoly organizace se sídlem v Bruselu patří lobbovat v evropských institucích ve prospěch železniční do-pravy. CER předkládá stanoviska k zásadním dokumentům, jakými jsou například Evropské železniční balíčky. V současné době se podílí na projednávání již třetího železničního balíčku, jehož součástí je například ustanovení o liberalizaci v osobní i nákladní dopravě, listina o právech cestujících včetně kompenzací za nesplnění kvality přepravy v osobní i nákladní dopravě či mezinárodní licence pro evropské strojvedoucí. Setkání CER se konalo v Praze mimo jiné i díky tomu, že generální ředitel SŽDC Jan Komárek je vice-prezidentem této organizace.
(jet/čtk)

spinner