2. srpna 2011

Ministři dopravy členských zemí Evropské unie by měli v maximální možné míře podpořit realizaci deseti úkolů, které letos v dubnu v Bílé knize evropské dopravní politiky vytyčila Evropská komise (viz DN 14/11). Výzvu v tomto duchu evropským politikům na počátku července adresovali představitelé Společenství evropských železnic a provozovatelů infrastruktury CER/SEŽ.
Pro dosažení náročných ekologických cílů, jako například snížení emisí skleníkových plynů v dopravě o 60 procent do roku 2050 (ve srovnání s úrovní roku 1990), bude podle nich zapotřebí, aby jednotlivé evropské státy bezodkladně přistoupily k implementaci cílů do národních legislativ a přijaly konkrétní opatření.
CER je jako zástupce železničního sektoru přesvědčeno, že desítky cílů (Ten Goals) lze skutečně dosáhnout. Vyzvalo proto ministry dopravy k jejich aktivní podpoře. Sdružení v této souvislosti poukázalo i na to, že ekologické cíle podpořili také ministři energetiky zemí Evropské unie, kteří se vyslovili pro „posílení trvalého rozvoje dopravy a snížení závislosti na fosilních palivech pomocí zvyšování efektivního využívání energií v dopravních systémech“.
Klíčové jsou především dva projekty
Mezi 10 klíčových úkolů Bílé knihy evropské dopravní politiky patří elektrifikace pozemní dopravy umožňující nasazení elektromobilů na krátké vzdálenosti a vlakových souprav s elektrickými lokomotivami pro přepravy na dlouhé vzdálenosti. Pro dosažení pozitivních strukturálních změn v evropském dopravním systému budou klíčové dva projekty – plná internalizace externích nákladů u každého druhu dopravy, která poskytne přesný rámec pro tvorbu cen, a výrazné snížení produkce emisí CO2 v dopravě.
CER podporuje zavedení samostatného systému obchodu s emisními povolenkami pro evropskou pozemní dopravu. Nástroj by podle jeho mínění mohl poskytnout dobrý přehled o úrovni emisí a limitech pro každý druh dopravy v daném roce, především však podpoří ty druhy dopravy, které budou schopny se chovat ekologicky.
Železniční doprava přispívá k čistotě ovzduší
Sdružení připomnělo, že železniční sektor je v současné době odpovědný za pouhá dvě procenta emisí skleníkových plynů v dopravě. Jako jediný druh dopravy produkuje dnes méně emisí CO2 než v roce 1990. Evropská železnice se zavázala, že do roku 2050 bude jako sektor zatěžovat ovzduší nulovými emisemi CO2, poznamenalo CER.
Současně sdružení uvítalo revizi směrnice o eurovinětě umožňující částečně zpoplatnit externí náklady silniční dopravy, jako je hluk a znečištění. Jeho členové věří, že v zájmu naplnění záměrů Bílé knihy se podaří zpoplatnit všechny skutečné externí náklady silniční dopravy.
n