27. března 2003
Nový generální ředitel Českých drah ing. Petr Kousal chce zeštíhlit organizační strukturu podniku, v jehož čele stojí od 4. března. Se změnami hodlá začít přímo „ve vlastním domě“, a proto se jeho první reorganizační kroky dotknou především administrativních pracovníků generálního ředitelství ČD. Jednou z jeho priorit je rovněž zastavení odlivu zákazníků jak v osobní, tak i v nákladní dopravě. Jak uvedl v rozhovoru pro Dopravní noviny, hodlá tohoto cíle dosáhnout zkvalitněním služeb a v osobní dopravě také dílčím zlevňováním jízdného.
„S jakým záměrem jste přejímal funkci generálního ředitele Českých drah po svém předchůdci Daliboru Zeleném?“
„Již delší dobu bylo známo, že pan Dalibor Zelený bude ve funkci generálního ředitele Českých drah končit, ministr dopravy Milan Šimonovský proto hledal kandidáty na obsazení této funkce. Z důvodu rychlého řešení situace proběhlo neveřejné výběrové řízení, na němž se hovořilo o více kandidátech, a nakonec jsem byl osloven já. Dozorčí rada následně mé jmenování schválila.“
„Podle ministra dopravy byla důvodem změny na postu generálního ředitele nutnost změnit obchodní politiku Českých drah. Jakými kroky hodláte tuto změnu prosazovat?“
„Pan ministr má pravdu, že je nutno změnit obchodní politiku, protože podnikatelský plán je každý rok v oblasti tržeb nižší. Pro letošní rok plán počítal s tržbami 9,5 miliardy Kč bez přiměřeného zisku a s 11,5 miliardy Kč s přiměřeným ziskem. Ani pokud dostaneme ze státního rozpočtu slíbených 6,7 miliardy Kč na krytí ztráty vyplývající ze závazku veřejné služby, nevyhneme se tedy propadu o více než 1,5 miliardy Kč. Tyto peníze musí České dráhy někde vzít, aby se nedostaly do konkurzu.
Větší rezervu shledávám ve snižování nákladů než ve zvyšování tržeb. Na základě mých zkušeností z působení na generálním zastupitelství ČD v Rakousku a na Slovensku mohu říci, že České dráhy zatím dostatečně nevyužívají možností úspor. Budu proto prosazovat, aby se šetřilo na každém kroku. Chci také zamezit tomu, aby dále bobtnala organizační struktura podniku. Začneme zeštíhlovat, a to zejména na dobře placených funkcích, nejprve na generálním ředitelství a pak budeme postupovat na regiony.
Možnosti úspor budu hledat i při vynakládání finančních prostředků na výpočetní techniku – software používaný na Českých drahách například není dostatečně kompatibilní.Problémem je též výše příspěvku státního fondu na náklady na dopravní cestu. České dráhy by mohly přispět ke zkvalitnění údržby dopravní cesty třeba právě prostředky ušetřenými na mzdách. Každodenní provoz a kultura cestování byly totiž dosud poněkud opomíjeny.V tuto chvíli je pro nás nesmírně důležité především rozlišit náklady na osobní a nákladní dopravu, abychom mohli ministerstvu dopravy předložit jednoznačně vyčíslené položky.“
„Domníváte se, že je vskutku reálné ušetřit onu zmíněnou 1,5 miliardy Kč?“
„Nezbývá nám nic jiného, než se o to snažit. Do jisté míry by mohl pomoci i stát: České dráhy musí platit za použití železniční cesty 1,5 miliardy Kč v osobní dopravě a 4,5 miliardy Kč v nákladní dopravě. Jízdné musíme nastavovat s přihlédnutím k poplatkům za použití železniční cesty a já tvrdím, že z hlediska harmonizace dopravního trhu jsme vzhledem k autobusové dopravě v nevýhodě, protože naše poplatky za použití dopravní cesty jsou vyšší než poplatky pro autobusové dopravce. Je třeba také jednoznačně říci, co je ekologičtější, a to je nesporně železnice.“
„Na počátku března byl schválen nákup nových vozů. Můžete říci, kdy by se měl uskutečnit?“
„Jedná se o nákup z fondů společnosti Eurofima, jíž jsou České dráhy členy a díky níž mohou čerpat výhodné úvěry. V současné době představenstvo a dozorčí rada ČD schválily na pořízení nové techniky úvěry v celkové výši 15 miliónů €. Kdy budou první vozy skutečně pořízeny, zatím ovšem nedokážu přesně říci. V této době navíc jednám o tom, zda by nebylo možné ze zmíněné částky financovat též údržbu a rekonstrukci stávajících vozů, aby tyto prostředky lépe pokryly potřeby Českých drah.“
„V loňském roce České dráhy zaznamenaly pokles jak v přepravě zboží, tak také v přepravě cestujících. Máte představu, jak čelit dalšímu poklesu?“
„Musíme zanalyzovat, proč a kde jsme ztratili 13 miliónů cestujících oproti roku 2001, a tomu v letošním roce přizpůsobit ceny jízdného a v příštím roce i strukturu spojů. Letos ovšem rozhodně nechci zvyšovat ceny jízdného, ba naopak, chci na základě analýzy dosáhnout toho, aby v určitých pásmech bylo možné jízdné zlevnit. Již teď například analyzujeme pásmo Praha-Brno a pásmo Brno-Olomouc. Cena za použití těchto spojů musí být konkurenceschopná s cenou autobusových spojů.
V nákladní dopravě se zapomnělo na naše obchodní partnery, kteří si už dříve vystavěli přípojné koleje a vlečky. Podle mého názoru nyní děláme vše pro to, aby přecházeli ke kamiónové dopravě, což by bylo například v Rakousku nepředstavitelné. Tyto zákazníky musíme nutně přetáhnout zpět na železnici.
V Rakousku dnes dráhy zvláště pečlivě sledují své nejvýznamnější zákazníky, pro něž připravují určité výhody nad rámec základního servisu. U nás se snažíme sledovat všechno a pak nám uniká to podstatné.“
„Lze tedy říci, že se inspirujete svým působením v Rakousku?“
„Jistě, rakouské železnice mají o 30 tisíc zaměstnaců méně než České dráhy a jejich síť je o 3500 kilometrů kratší, ale dosahují stejných, ba i lepších výkonů.“
„Jaké již po vašem nástupu do funkce proběhly personální změny a jaké další chystáte?“
„Personálních změn proběhlo samozřejmě více. Například v případě vrchního ředitele Divize obchodně-provozní Jaroslava Kocourka se již dopředu plánovalo, že bude funkci vykonávat do konce ledna a pak se díky svým zkušenostem bude věnovat práci pro Evropskou unii. Další změny byly vyvolány tím, že někteří pracovníci již dosáhli důchodového věku. Z důvodu úbytku cestujících v osobní dopravě byl odvolán ředitel odboru osobní přepravy. Hovořilo se také o nepříliš férovém kolektivním vyjednávání z naší strany, to bylo důvodem odvolání personálního ředitele.“
„Jak probíhá v Českých drahách příprava na vstup do EU a na příchod zahraniční konkurence?“
„České dráhy jsou na vstup země do EU připraveny. Lze dokonce říci, že jako jeden z mála českých podniků již v Evropě jsou. V železniční dopravě v ČR působí téměř 10 procent externích dopravců, takže lze říci, že jsme si konkurenční boj vyzkoušeli v rámci ČR a nyní jsme připraveni si to zkusit s mezinárodní účastí.“ Petr Jechort