České dráhy

ČD loni se ztrátou okolo 700 miliónů Kč

České dráhy podle předběžných odhadů v loňském roce vytvořily ztrátu mezi 700 až 750 milióny Kč, což je podstatně lepší výsledek, než s jakým počítal jejich podnikatelský plán. Podle něj se měla účetní ztráta pohybovat kolem 1,5 miliardy Kč. Na prosincovém setkání s novináři to oznámil generální ředitel ČD Petr Kousal. Podle Petra Kousala dosáhly v loňském roce tržby z osobní dopravy 5,28 a tržby z nákladní dopravy více než 18 miliard Kč.

V osobní dopravě se Českým drahám i přes úbytek cestujících na počátku loňského roku podařilo přepravit 175 miliónů osob, tedy stejně jako v roce 2002. V nákladní dopravě ČD přepravily přes 84 tun zboží, což ve srovnání s rokem 2002 znamenalo nárůst o čtyři procenta. Společnost začala rovněž systematicky pracovat na snižování nákladů, v čemž dokonce předčila podnikatelský zá­měr.

Podnikatelský plán Českých drah pro letošní rok počítá s tím, že v osobní dopravě dosáhne stejných tržeb jako loni. Očekává se rovněž, že by služeb Českých drah mělo využít o něco více cestujících než loni – 180 miliónů.

České dráhy dále hodlají rozvíjet systémy integrované dopravy a plánují rovněž zlepšit dálkovou vlakovou dopravu a stabilizovat cenovou politiku.

V oblasti nákladní dopravy bude podle Petra Kousala letošní rok náročnější, neboť se vstupem ČR do EU se i na kolejích zvýší konkurence. Největšími konkurenty by českým železničním dopravcům měli být nadnárodní dopravci.

Náměstek generálního ředitele pro ekonomiku Ivan Foltýn zdůraznil, že ztráta za loňský rok nezhorší platební schopnost Českých drah. Jedná se totiž pouze o vnitřní zadlužení. Společnost nedluží ani svým dodavatelům, ani na sociálním či zdravotním pojištění, řekl.

Dráhy dále předpokládají, že do konce letošního roku sníží počet pracovníků o sedm tisíc. O pět procent budou muset snížit stavy všechna pracoviště a další propouštění by mělo být důsledkem různých racionalizačních projektů a tzv. outsourcingu, tedy předávání některých činností jiným organizacím.

České dráhy loni získaly z fondu sdružení evropských železnic Eurofima částku 15 miliónů €, z níž zhruba tři milióny zaplatily ostravské ČKD Vagónce za vozy řady 471 příměstské dopravy, zbytek pak za vozy od firmy Siemens.

Rychlovlak Pendolino bude podle Petra Kousala uveden do provozu na Českých drahách o něco později než na původně plánovaném počátku června. Důvodem je italským výrobcem vlaku – firmou Alstom Ferrovia – zapříčiněné zpoždění v testovacím procesu a komplikace s do-

dáváním dokumentace. (jet)

spinner