České dráhy

ČD letos chtějí navázat na loňské výsledky

Hospodaření Českých drah v loňském roce dopadlo podle generálního ředitele ČD Petra Kousala mimořádně dobře. Účetní ztráta, jejíž výše byla plánována na 1,5 miliardy Kč, dosáhla podle předběžných výsledků jen 998 miliónů Kč. V porovnání se ztrátou téměř 5 miliard Kč z roku 2002 si tak podnik výrazně polepšil. Navíc nemá ani žádné dluhy, řekl Petr Kousal minulý týden na setkání s novináři.

Dozorčí rada ČD na svém zasedání na konci ledna schválila předběžné výsledky hospodaření ČD za loňský rok a současně i jejich podnikatelský plán na rok letošní.

Předběžné výsledky nákladní dopravy za loňský rok naznačují, že se podniku v této oblasti podařilo překročit záměry podnikatelského plánu, který předpokládal zisk ve výši 18,2 miliardy Kč. Přesné údaje však budou známy až v březnu.

V celkovém objemu nákladní dopravy loni ČD s 85 milióny tun rovněž překročily plán, a to o 500 tisíc tun. O rok dříve dráhy přepravily jen 82,5 miliónu tun. Nárůst o téměř čtyři procenta je v Evropě ojedinělý, zdůraznil v této souvislosti Petr Kousal.

Také v oblasti osobní dopravy zaznamenaly ČD loni oproti rokům 2001 a 2002, kdy ztratily 13 miliónů cestujících, nárůst. Podle předběžných výsledků přepravily 173 miliónů cestujících, o dva milióny méně, než předpokládal plán na loňský rok. Vzhledem k tomu, že ještě na jaře se meziroční úbytek cestujících pohyboval kolem deseti procent, lze podle Petra Kousala i v tomto případě hovořit o úspěchu.

Tržby z osobní dopravy – podle plánu 5,28 miliardy Kč – ČD předběžně odhadují na 5,1 miliardy Kč.

„V loňském roce se Českým drahám dále podařilo snížit náklady o téměř 700 miliónů Kč, s opravnými položkami pak zhruba o 300 miliónů Kč,“ uvedl Petr Kousal.

Dvě varianty

V letošním roce hodlá podnik dosáhnout přinejmenším stejných výsledků, jaké plánoval na rok loňský. Tento záměr podle generálního ředitele ČD poněkud komplikuje zvýšení nákladů na trakční naftu v důsledku navýšení spotřební daně, i když ČD s tímto navýšením (necelých 200 miliónů Kč) v podnikatelském plánu počítají. Do plánu zapracovaly i o 500 miliónů Kč vyšší odpisy za sedm jednotek Pendolino, které letos převezmou. Plán zohledňuje i ztrátu 255 miliónů Kč (vůči loňskému roku) v důsledku vzájemných plateb mezi ČD a SŽDC za dopravní cestu a za řízení provozu, řekl

Petr Kousal.

Podnikatelský plán předpokládá úvěr 1,5 miliardy Kč na nákup vozů z fondu Eurofimy. Žádost o úvěr bude však ještě podmíněna souhlasem vlády.

České dráhy původně předložily dozorčí radě dvě varianty podnikatelského plánu. Podle první by ČD měly platit za použití dopravní cesty totéž co loni, tedy 1,5 miliardy Kč. Podle druhé varianty by dráhy za použití dopravní cesty v osobní dopravě platily jen tolik, kolik platí konkurence v dopravě silniční, tedy 216 miliónů Kč. Rada nakonec schválila první variantu.

V souvislosti s připravovaným propuštěním asi šesti tisíc zaměstnanců v průběhu letošního roku České dráhy v současné době hledají finanční zdroje na doprovodný sociální program pro odcházející pracovníky. Celkem by na něj potřebovaly 530 miliónů Kč. „Od státu jsme měli původně slíbeno 208 miliónů Kč, nakonec však možná dostaneme pouze 123 miliónů Kč,“ dodal Petr Kousal.

(jet)

spinner