5. září 2011

Největší český nákladní železniční dopravce, společnost ČD Cargo, letos profituje z nárůstu poptávky po přepravě zboží. Za prvních šest měsíců roku se jeho tržby zvýšily zhruba o deset procent. Předseda představenstva Gustav Slamečka je však ve výhledech na druhou polovinu roku opatrný; rizik podle něj zůstává stále poměrně hodně.
„Jak se společnosti ČD Cargo daří plnit letošní plány?“
„Od ledna do konce června jsme dosáhli tržeb ve výši přes 7,5 miliardy Kč, hospodářský výsledek před započtením úroků, daní a odpisů (EBIDTA) dosáhl 719,2 milionu a hrubý zisk před zdaněním (EBT) 51,31 milionu Kč. Pozitivně lze hodnotit zejména dosažené tržby z přepravy, které se meziročně zvýšily o 9,2 procenta. Pozitivního výsledku v tržbách bylo dosaženo zejména v komoditě hnědé uhlí, dřevo a papírenské výrobky, stavebniny, železo a strojírenské výrobky a v komoditě chemické výrobky a kapalná paliva.
Je však třeba dodat, že nárůst tržeb nedržel krok s růstem přepravených objemů. Negativně lze hodnotit stále přetrvávající nárůst cen energií, který ve svém důsledku mohou ohrozit plnění plánu výsledků v následujících měsících roku.
Dalším rizikem pro splnění plánu je stále rostoucí tlak na snižování cen ze strany zákazníků, podmíněný zejména vlivem sílící konkurence. Ve svém důsledku by tak i při mírném nárůstu objemu přepraveného zboží mohlo ve druhém pololetí dojít ke snižování jednotkových cen.“
„Co nového jste letos připravili pro své zákazníky?“
„ČD Cargo je největší český železniční dopravce, který nabízí zákazníkům široké spektrum služeb. V souvislosti s naší nabídkou jsme se letos zaměřili na problematiku tzv. první a poslední míle. Právě ty musíme optimalizovat s cílem co nejvíce zefektivnit přepravu jednotlivých vozových zásilek. Proto jsme prověřovali i možnou kooperaci se silniční dopravou.
Chceme se také více zaměřit na zkvalitnění logistických služeb, rozvoj kontejnerové a kombinované dopravy a fungování logistických center a spojit se s logistickými operátory, kteří mají s touto dopravou značné zkušenosti. Více se také zaměříme na možné využití neprovozních vleček. Zákazníci s vlečkou pro nás představují velký potenciál. Naše nabídka se proto neomezuje pouze na přepravní služby, ale i například na zajištění provozování dráhy. Firmám, které o výstavbě vlečky teprve uvažují, jsme připraveni nabídnout i konzultační služby.
V nedávné době jsme také spustili projekt ČD Cargo plus, který představuje nový druh služby komplexního zajištění přepravy zboží s garantovanou dobou dodání.“
„Jaké investice jsou letos pro vás prioritou?“
„Prioritou v investiční činnosti ČD Cargo je zejména obnova železničních kolejových vozidel. Značný objem investičních prostředků je dále určen na akce strojního a stavebního charakteru, především se zaměřením na obnovu strojů a technologických zařízení v rámci opravárenských kapacit Středisek oprav kolejových vozidel (SOKV) a Opraven kolejových vozidel (OKV).
Mezi nejvýznamnější akce, které v letošním roce realizujeme nebo jsou ve fázi přípravy projektové dokumentace již pro vlastní realizaci, patří rekonstrukce lokomotivních točen v SOKV Ústí nad Labem a OKV Břeclav, rekonstrukce kolejišť v majetku ČD Cargo využívaných v SOKV a OKV a rekonstrukce a zateplení budov sloužících pro opravy kolejových vozidel.
V rámci zvyšování bezpečnosti a ochrany zdraví při práci jsou realizovány i další investice, jejichž smyslem je především zlepšit pracovní podmínky zaměstnanců ČD Cargo.“
„V posledních letech ČD Cargo také hodně investuje do rekonstrukcí lokomotiv a vagonů. Co je nového v tomto směru?“
„V roce 2010 byly realizovány modernizace a rekonstrukce nákladních vozů v celkové hodnotě 584 milionů Kč, dále pak modernizace a rekonstrukce hnacích vozidel v celkové hodnotě 160 milionů Kč. Velkou část investic společnost směřuje také do revizních oprav nákladních vozů a hnacích vozidel. Loni to byly investice v celkové hodnotě 736 milionů Kč.
Na letošní rok je plánována přejímka modernizovaných lokomotiv řady 363 v celkové hodnotě 778 milionů Kč a také další významné investice do modernizace a pořízení nákladních vozů a hnacích vozidel v celkové hodnotě zhruba jedné miliardy Kč. Do revizních oprav nákladních vozů a hnacích vozidel budeme investovat celkem 780 milionů Kč.“
Tomáš Johánek