26. října 2011

Nárůst českého železničního dopravního trhu se nezastavil ani na konci léta, byť to mnoho analytiků očekávalo. Podle údajů největšího českého železničního dopravce ČD Cargo v období od začátku roku do konce srpna putovala po kolejích naopak ve zvýšené míře hlavně ekologická dřevní štěpka, odpadní materiál z ostravských lagun a kontejnerové návěsy. Zvýšil se i objemu tranzitní dopravy přes české území České republiky. Naopak pokles vykázala doprava koksu a černého uhlí.
Podle předsedy představenstva společnosti ČD Cargo Gustava Slamečky se zatím nenaplnily negativní předpovědi některých analytiků, kteří předpokládali výrazné snížení přeprav a stagnaci trhu. „Podařilo se nám naopak navýšit dovoz ekologické dřevní štěpky pro plzeňské teplárny. Navýšil se i počet stanic, kde provádíme její nakládku,“ uvedl Gustav Slamečka. „Byla zahájena i přeprava ekologických nákladů ve formě odpadních kalů z ostravských lagun. Ty se vozí z Ostravy do Mostu speciálními kontejnery Innofreight,“ dodal.
Nové zakázky i v tranzitní přepravě
ČD Cargo ve spolupráci se svými dceřinými společnostmi získalo nové zakázky také v tranzitní dopravě, především přepravy hutního materiálu do Rumunska. Určitému poklesu se dopravce ani tak neubránil, i když jen v několika komoditách. Téměř se například zastavila přeprava koksu, protože podniky kvůli aktuálně vysokým cenám nyní vycházejí ze skladových zásob. Dočasně se kvůli problémům při těžbě snížila i objednávka na dopravu černého uhlí.
„ČD Cargo se však stále pohybuje v intencích, které si stanovilo podnikatelským plánem pro tento rok, byť byl velmi odvážný. V roce 2011 podle něj máme přepravit přes 75 tisíc tun materiálu a pohybovat se s tržbami na hranici 14 miliard korun. Vše zatím nasvědčuje tomu, že k 31. prosinci dojde k jeho splnění,“ uzavřel hodnocení posledních měsíců Gustav Slamečka.
(tj)