Obnova vleček

ČD Cargo věří v renesanci vleček

ČD Cargo věří v renesanci vleček

Nákladní dopravce ČD Cargo do budoucna očekává návrat podniků zpět od silniční k železniční přepravě. Trend podle něj potvrzují i první případy znovuzprovoznění bývalých železničních vleček. Příkladem je rekonstruovaná vlečka do areálu spediční společnosti Lagermax, která se v Praze-Ruzyni v únoru otevřela znovu po dvaceti letech, uvedl mluvčí společnosti ČD Cargo Roman Jandík.

Vlečka v Ruzyni je po delší době novým projektem tohoto typu, který spojí menší průmyslový objekt s centrální železniční sítí. Lagermax ji bude využívat pro pravidelné přepravy mezi Prahou a Ostravou. Vlečka byla opět zprovozněna v době, kdy se postupně zlepšuje poměr ceny železniční a silniční dopravy ve prospěch železnice. S nabídkou spolupráce přišlo ČD Cargo v roce 2010, následovala příprava projektu a již v letošním roce ulehčí provoz vlečky silniční dopravě o 600 až 700 jízd kamionů. Zboží, zejména paletizované, bude jednoduše místo po silnici dopravováno vlakem. Přepravy budou probíhat pětkrát do týdne.

„Objemově nejsou přepravy převratné, ale důležitá je změna trendu, kdy v uplynulých letech železniční vlečky spíše chátraly. Zákazníkovi se vyplatilo do přímého napojení na železnici investovat, protože jsme mu nabídli lepší cenové podmínky než silniční přepravci,“ řekl k projektu obchodní ředitel ČD Cargo Jan Procházka. Ačkoli zatím nejde o převratné objemy, podle ČD Cargo je důležitý právě trend přesunu zboží z menších společností na železnici. Renovace železničního napojení areálu přišla Lagermax odhadem na 300 tisíc Kč. „U velkých průmyslových areálů typu Nošovice se s napojením na železnici počítá,“ řekl Roman Jandík. Pro střední a menší podniky však představuje výstavba nebo rekonstrukce železničního napojení vysokou investici, a proto většinou spoléhají na kamionovou dopravu. Ve prospěch železnice však podle něj v současné době mluví stále příznivější poměr ceny železniční a silniční dopravy.

S podporou železnice počítá i ministerstvo dopravy. V rámci dopravní superstrategie ministr Vít Bárta připravuje snižování poplatků za použití železniční dopravní cesty. Na druhou stranu poplatky za použití dálniční sítě od letošního roku vzrostly o čtvrtinu a další čtvrtinové zdražení ministerstvo plánuje i pro rok 2012. Spolu se zdražením uvažuje o možnosti výkonově zpoplatnit i vybrané úseky sinic druhé a třetí kategorie.

Tomáš Johánek

spinner