Tendr ČD Cargo

ČD Cargo uvažuje o pronájmu vícesystémových lokomotiv

polečnost ČD Cargo uvažuje o pronájmu šesti vícesystémových elektrických lokomotiv, s nimiž by ve spolupráci s německou DB Schenker provozovala vybrané nákladní vlaky mezi Českou republikou a Německem. Připravuje již vyhlášení veřejné zakázky.

Cílem projektu je eliminovat nynější střídání lokomotiv na trase a na hranicích, jež je nezbytné z důvodu rozdílných napájecích proudových soustav. Podle mluvčího ČD Cargo Zdeňka Větrovce hledají partnerské společnosti nová efektivní dopravní řešení, která přinesou úspory v provozních nákladech a zároveň zrychlení přepravní doby. Záměr je součástí dlouhodobé strategie ČD Cargo, jež spočívá ve zkvalitňová-

ní služeb zákazníkům. Realizace společného projektu by měla zároveň posílit konkurenceschopnost obou partnerů na evropském dopravním trhu, zejména vůči silniční dopravě.

Vyšší výkon zajistí vyšší efektivitu

Mezi přednosti poptávaných vícesystémových elektrických lokomotiv by měl patřit jejich vyšší výkon, který umožní efektivnější vedení vlaku v traťových úsecích s vyšším provozem, dále vyšší provozní spolehlivost, ale také splnění podmínek tzv. technických specifikací inter-operability (TSI). Aplikace těchto nových technických norem Evropské unie je již nyní povinností pro všechna nová

železniční kolejová vozidla právě proto, aby bylo postupně dosaženo sjednocení rozdílných železničních norem v celé Evropské unii.

ČD Cargo hodlá lokomotivy využít zejména pro dopravu kontejnerů na vlacích kombinované dopravy v obousměrných relacích mezi Českou republikou a Německem.

ČD Cargo společně s DB Schenker zahájí provoz vícesystémových elektrických lokomotiv po vyhodnocení výběrového řízení a provedení všech nezbytných opatření pravděpodobně koncem letošního roku. „Současný vývoj evropské ekonomiky zostřuje konkurenci na celém dopravním trhu. To je samozřejmě pro ČD Cargo výzvou ke hledání nových efektivních řešení,“ řekl generální ředitel ČD Cargo Josef Bazala.

Možný kandidát se už testuje v ČR

Jedním z možných typů vícesystémové lokomotivy, která může splňovat požadované předpoklady, je i elektrická lokomotiva typu ES 64 F4. Lokomotivu německé řady 189 vyrábí německá společnost Siemens a v současné době ji již testuje i na českých tratích. ČD Cargo nyní smluvně na žádost společnosti Siemens plní úlohu dopravce při provozních zkouškách lokomotivy.

ČD Cargo považuje obnovu svého parku vozidel, který byl po desetiletí zanedbáván, za jednu z nejvýznamnějších priorit současného rozvoje firmy.

Modernizují se lokomotivy i vagony

ČD Cargo aktuálně využívá v nákladní železniční dopravě zhruba 750 lokomotiv, z nichž je přibližně polovina motorových a polovina elektrických. Zhruba 300 lokomotiv nasazuje v dálkové dopravě. V nákladní dopravě slouží přibližně 24 tisíc nákladních vozů nejrůznějších řad.

Již v prvním roce samostatného hospodaření ČD Cargo modernizovala celkem 1450 nákladních vozů. Do svého parku nákladních vozů loni nově zařadila například 515 vozů Eas 54. konstrukční skupiny, 360 vozů řady Falls 54. konstrukční skupiny, 350 vozů řady Tams, 175 vozů Roos a 50 vozů řady Zaes. Završila také dodávky 270 nových kontejnerových vo­zů.

Letos ČD Cargo plánuje provedení modernizace téměř tisícovky nákladních vozů. Současně bude pokračovat ve víceletých programech na modernizaci 30 dieselových lokomotiv řady 753 a 30 lokomotiv řady 163 upravených na dvousystémové lokomotivy řady 363.

I přes pokles přepravních výkonů v důsledku hospodářské krize hodlá ČD Cargo během let 2009 a 2010 investovat do všech programů obnovy svého vozidlového parku přibližně tři miliardy Kč. Další programy obnovy vozidel hodlá připravovat podle svých finančních možností a v závislosti na dalším vývoji přepravní poptávky.

Tomáš Johánek

spinner