Financování vozového parku

ČD Cargo hledá finanční zdroje na další investice

Akciová společnost ČD Cargo hodlá refinancovat své provozní úvěry, které dosahují v současné době výše 1,55 miliardy Kč. V rámci protikrizových opatření chce přehodnotit smluvní vztahy s bankovními ústavy. „Firma zveřejnila poptávku transparentní formou veřejné zakázky, kterou uveřejnila v informačním systému Evropské unie o veřejných zakázkách, kde jsou specifikovány podrobnosti zakázky,“ informoval minulý týden mluvčí ČD Cargo Zdeněk Větrovec.

Podle jeho slov společnost disponuje úvěry, které byly sjednány ještě před vznikem samostatné akciové společnosti ČD Cargo a byly součástí vkladu části podniku České dráhy, a. s., při vzniku společnosti v prosinci roku 2007. Samostatná společnost ČD Cargo existuje již téměř dva roky a za tuto dobu se výrazně změnily podmínky na bankovním trhu. „Proto se společnost ČD Cargo rozhodla, v souladu s přijatými protikrizovými opatřeními zaměřenými mimo jiné na úsporu nákladů, znovu přehodnotit také smluvní vztahy s bankovními ústavy,“ prohlásil Zdeněk Větrovec. Hlavním cílem veřejné zakázky je výběr vhodného počtu financujících subjektů, které poskytnou provozní financování ve formě kontokorentních a revolvingových úvěrů v maximálním objemu až 1,8 miliardy Kč. Celková úvěrová angažovanost zadavatele u jednoho bankovního ústavu může činit maximálně 600 milionů Kč.

Nejde o další zadlužení

V podmínkách tendru je stanoveno, že úvěry musejí banky poskytnout na dobu neurčitou s výpovědní lhůtou 180 nebo 90 dní. „Od tohoto kroku si slibujeme zlepšení podmínek financování a prostřednictvím diverzifikace bankovních ústavů i snížení rizika pro společnost. Nejedná se o nové provozní úvěry, ale nahrazení úvěrů stávajících, které dosahují v současné době výše 1,55 miliardy Kč,“ zdůraznil Zdeněk Větrovec.

Podle jeho slov společnost ČD Cargo současně hledá způsob financování investic do vozidlového parku. Z tohoto důvodu dopravce vypsal veřejnou zakázku na zpětný leasing v délce deseti let, který se týká přibližně 1100 z celkem zhruba 26 tisíc železničních vozů, které ČD Cargo vlastní. „Touto operací sledujeme zejména získání dlouhodobých zdrojů, čímž hodláme získat možnost realizovat další investiční záměry a posílit svou dlouhodobou finanční stabilitu. Tato operace nikterak nesouvisí s krátkodobými finančními potřebami společnosti ČD Cargo, které jsou plně pokryty,“ pokračoval mluvčí.

Zdeněk Větrovec dále uvedl, že ČD Cargo patří mezi odběratele s velmi dobrou platební morálkou. Od vyhodnocení nabídek očekává větší ekonomickou výhodnost v oblasti externích finančních zdrojů určených právě na obnovu svého vozidlového parku.

Účetní ztráta dosáhne částky 350 milionů Kč

ČD Cargo dlouhodobě hospodaří v černých číslech i s dostatečně kladným cash flow. Výsledkem jeho hospodaření za rok 2008 byl zisk před zdaněním (EBT) ve výši 474 milionů Kč. V letošním roce sice v důsledku krize a úbytku zakázek na dopravním trhu předpokládá účetní ztrátu (EBT) ve výši 350 milionů Kč, nicméně zisk před započtením úroků, daní a odpisů (EBITDA) se odhaduje v přibližné výši 800 milionů Kč.

Ve třetím čtvrtletí letošního roku již dopravce dosáhl kladného výsledku hospodaření ve výši šesti milionů Kč (EBT). Společnost přijala balíček protikrizových opatření, jehož účinky se zcela projeví až v příštím roce. V roce 2010 již ČD Cargo plánuje návrat i k účetnímu zisku (EBT).

Tomáš Johánek

spinner