ČD Cargo

Bývalé vedení údajně poškodilo ČD Cargo

Bývalé vedení údajně poškodilo ČD Cargo

Bývalé vedení poškozovalo železničního dopravce ČD Cargo přijímáním zakázek, z nichž plynula ztráta řádově až v desítkách procent z nákladů. S odvoláním na výsledky mimořádného auditu to v polovině července prohlásil ministr dopravy Vít Bárta. Rozhodl se proto podat na bývalého ředitele Josefa Bazalu trestní oznámení. Josef Bazala všechna obvinění odmítá.

Podle ministra dopravy auditorská společnost KPMG konstatovala, že v ČD Cargo docházelo k řadě závaž-ných kroků, které společnost poškozovaly. Řadu zakázek si podnik údajně domluvil pod cenou vlastních nákladů. Vít Bárta tvrdí, že má k dispozici dokumenty o špatném hospodaření ČD Cargo. Podle něj na jejich základě vzniká důvodné podezření, že Josef Bazala poškodil ČD Cargo vědomě.

„Vedení ČD Cargo muselo během hospodářské krize uskutečnit část přeprav za ceny pod celkovými náklady, aby firma nepřišla o významné zákazníky a zmírnila tak očekávanou ztrátu,“ reagoval na obvinění ze strany ministra dopravy Bárty Josef Bazala. Pokud by ČD Cargo trvalo na vyšších cenách, jeho zákazníci by přešli na silnici nebo k soukromým železničním dopravcům, kteří podle Josefa Bazaly v době recese část zakázek realizovali rovněž pod cenou svých nákladů. „Jednoznačně jsme jednali správně, každý ekonom tento postup potvrdí,“ řekl Josef Bazala.

Bývalý ředitel se brání proti údajným pomluvám

Samotný Josef Bazala již také po-dal trestní oznámení na neznámého pachatele, který ho údajně pomlouvá a poškozuje jeho práva. Bývalý ředitel současně od auditorské společnosti KPMG požaduje omluvu za informace, které unikly z loňského auditu. Podle nich docházelo za jeho vedení například k nestandardním nákupům a prodejům vagonů. I to bývalý generální ředitel ČD Cargo popírá s tím, že všechny investice schvalovalo i představenstvo společnosti České dráhy, v jehož čele stojí Petr Žaluda.

Trestnímu oznámení chce dobrovolně čelit i bývalý výkonný ředitel společnosti ČD Cargo Václav Andrýsek, který vyzval ministra dopravy, aby podal trestní oznámení i na jeho osobu. Václav Andrýsek tak chce podpořit Josefa Bazalu. Václav Andrýsek se stejně jako Josef Bazala hájí tím, že dopravce loni čelil největší krizi za dobu své existence a pro udržení zákazníků nemohl postupovat jinak. „Cenovou politiku si kdykoliv rád obhájím spolu s bývalým generálním ředitelem společnosti Josefem Bazalou,“ napsal Václav Andrýsek ministrovi v otevřeném dopise.

Klíčové bylo udržet zakázky za každou cenu

„Klíčovým úkolem obchodního úseku bylo udržet a získat každou zakázku, jejíž cena převyšuje variabilní náklady a poskytuje krycí příspěvek na náklady fixní,“ uvedl Václav Andrýsek dále v dopise. ČD Cargo si podle něj nemohlo dovolit propustit polovinu zaměstnanců a po roce je najmout zpět, neboť jsou to úzce specializovaní pracovníci.

ČD Cargo loni hospodařilo se ztrátou před zdaněním ve výši 378 milionů Kč. Jeho výsledek tak byl meziročně o 850 milionů Kč horší. Provozní výsledek před započtením odpisů byl kladný a činil 741 milionů Kč. Ve srovnání s ostatními železničními nákladními dopravci si podle svého bývalého vedení český nákladní dopravce vedl nadprůměrně dobře.

Vedení Josefa Bazaly odvolaly mateřské České dráhy v červnu. Generální ředitel drah Petr Žaluda se stal následně terčem kritiky politiků, neboť toto své rozhodnutí nekonzultoval ani s tehdejším ministrem dopravy Gustavem Slamečkou.

Tomáš Johánek

spinner