InnoTrans 2004

Berlín se připravuje na největší světový veletrh železniční techniky

Účast na letošním, pátém ročníku mezinárodního odborného veletrhu kolejové dopravní techniky, nových komponent, dopravních vozidel a systémů přislíbilo přibližně 1400 vystavovatelů, z toho zhruba 45 procent zahraničních. Na berlínské výstaviště, které se na událost roku intenzivně připravuje, přijedou z 36 zemí. Celkem letos výstava uvnitř hal a na volných venkovních plochách obsadí 80 tisíc m2. Již na jaře zcela vyprodaná byla i v Evropě ojedinělá soustava 2000 metrů kolejí.

Pod jednou střechou se v Berlíně setkají prakticky všechny známé značky železničního světa. Těžištěm jejich prezentací budou i letos inovace kolejové dopravní techniky – kolejových vozidel, konstrukčních celků i komponent. Výstava je však celkem rozčleněna do pěti hlavních částí – vedle dominantního sektoru železniční techniky jsou součástí její nomenklatury také železniční stavby, veřejná doprava, informační technologie (komunikační technika, telematické systémy, informace pro cestující, systémy jízdného a ticketingu či vybavení nádraží a zastávek) a služby. Mimořádně letos expandoval zejména sektor železničního stavitelství BahnBau – novinka minulého ročníku.

Stejně jako před dvěma lety budou letos vystavovatelé železniční dopravu prezentovat především jako dopravní obor šetrný k životnímu prostředí. Již poslední ročník podle názoru většiny z nich potvrdil, že úspěch železnici nemůže přinést její slepé upřednostňování, nýbrž jen hledání cest jejího vzájemného provázání s ostatními druhy dopravy a postupná integrace jejich výhod.

Rozsáhlý doprovodný program

Součástí veletrhu bude i řada doprovodných akcí. Stěžejní událostí bude dvoudenní odborný kongres Dialog Forum, které společně pořádají Německé dopravní fórum, Sdružení německých dopravních firem VDV, Unie evropského drážního průmyslu UNIFE a Německý svaz drážního průmyslu VDB. Fóra se zúčastní vrcholní politici, představitelé drah (za Německé dráhy předseda představenstva Hartmut Mehdorn) a drážního průmyslu (například firem Alstom, Siemens a Bombardier) a dopravní experti z Německa i zahraničí. Společně budou rokovat například o Vyhlídkách drážního průmyslu v rozšířené Evropě nebo na téma: Jak vysokou interoperabilitu vyžadují drážní systémy?

Pod záštitou Německé dráhy se v rámci veletrhu letos potřetí uskuteční také vrcholné setkání ministrů dopravy a ředitelů národních drah ze zemí východní Evropy a Asie – Východoevropský a asijský drážní summit. Hlavním tématem jejich jednání budou možnosti rozvoje přeshraniční železniční dopravy mezi Asií a západní Evropou.

Doprovodnou konferenci železničního stavitelství BahnBau uspořádá Svaz německých drážních inženýrů. V popředí pozornosti jejích účastníků by měly být mimo jiné otázky elektrifikace tratí. Doprovodný program dále doplní například 2. ročník mezinárodní konference Mezinárodní unie veřejné dopravy UITP o možnostech rozvoje regionálních a příměstských drah a 4. ročník veřejného dopravního fóra o dlouhodobém rozvoji veřejných dopravních systémů. V jeho rámci budou vyhlášeny i výsledky soutěže Excellent Product of Railway Industry.

Účast na InnoTrans 2004 se ne-omezuje jen na vlastní expozice na výstavišti. Všichni vystavovatelé se mohou 365 dní v roce prezentovat i na internetových stránkách akce, na něž po registraci získají přístup a mohou informace o své nabídce průběžně aktualizovat. Návštěvníci zase mohou díky tzv. virtuálnímu tržišti průběžně získávat informace o jednotlivých vystavovatelích, předem si s nimi domluvit termín schůzky na výstavě nebo si naplánovat trasu prohlídky veletrhu podle vlastního zájmu. Z České republiky se k účasti na veletrhu InnoTrans 2004 přihlásilo 26 podniků.

Luboš Spálovský

www.innotrans.com

spinner