15. listopadu 2025, red
16.11. – Společnost Alstom uzavřela smlouvu s PKP Intercity, polským národním dopravcem, na dodávku 42 dvoupodlažních elektrických jednotek Coradia Max (EMU) včetně 30 let plnohodnotné údržby. Hodnota kontraktu činí přibližně 1,6 miliardy eur a zahrnuje opci na dalších 30 vlaků.
Na vývoji nových jednotek Coradia Max, s maximální rychlostí až 200 km/h, se významně podílí tým inženýrů polského Alstomu. Výroba proběhne v závodech Chorzów a Nadarzyn, které jsou klíčovou součástí evropské výrobní sítě společnosti. Vlaky nabídnou vyšší komfort, spolehlivost a kapacitu na nejvytíženějších linkách PKP Intercity a přispějí k rozvoji nízkoemisní dopravy ve střední Evropě. Vlaky nabídnou vyšší komfort, spolehlivost a kapacitu na nejvytíženějších linkách PKP Intercity a přispějí k rozvoji nízkoemisní dopravy ve střední Evropě.
„Polsko je důležitou součástí globální inovační strategie společnosti Alstom,“ uvedl Andrew DeLeone, prezident Alstom Europe. „Naše týmy zde vyvíjejí technologie, které zvyšují kvalitu železniční dopravy napříč kontinentem. S projektem Coradia Max opět posouváme udržitelnou mobilitu na vyšší úroveň. Deset let po úspěchu vlaků Pendolino děláme s PKP Intercity další krok s flotilou vlaků reflektujících budoucnost železnice: rychlejší, ekologičtější a pohodlnější,“ dodal.
Vyrobeno pro polské cestující, připraveno na ty české
Závody v Chorzówě a Nadarzynu patří mezi nejmodernější výrobní a servisní centra Alstomu v Evropě. Novými jednotkami Coradia Max se budou cestující rychle a pohodlně přesouvat mezi polskými metropolemi jako je Varšava, Gdaňsk, Lodž, Olštýn, Vratislav, Krakov, Bělostok nebo Terespol. Dvousystémové (3 kV / 25 kV) soupravy jsou ale připraveny i na přeshraniční provoz mezi Polskem a Českem a jejich možné nasazení na linkách spojujících obě země. Poprvé by měly vyjet přibližně za tři a půl roku.
Technologie a údržba na 30 let
Součástí kontraktu je 30letá servisní smlouva, která zahrnuje preventivní i generální údržbu a čištění vozů. Alstom využije své nástroje, včetně digitální platformy HealthHub, která umožňuje prediktivní diagnostiku – tedy sledování technického stavu a odhalování závad ještě před jejich vznikem. Tento přístup zajistí vysokou spolehlivost a dostupnost flotily po celou dobu její životnosti.
Moderní a přístupné soupravy pro komfortní cestování
Šestivozové jednotky Coradia Max kombinují čtyři dvoupodlažní koncové vozy a dva jednopodlažní vložené vozy, nabídnou přes 550 míst k sezení a budou připraveny pro provoz ve dvojité trakci. Modulární konstrukce platformy umožňuje společnosti PKP Intercity přizpůsobit vlaky konkrétní trase a potřebám cestujících.
Soupravy budou vybaveny klimatizací, Wi-Fi připojením, zásuvkami, prostory pro kola a kočárky, tichými zónami i bistrovozy. Přístup do vlaku bude zcela bezbariérový – z nástupišť o výšce 760 mm bez schodů, u ostatních nástupních výšek pomocí plošin pro cestující s omezenou pohyblivostí.
Vozidla Coradia Max patří do rodiny jednotek Alstom, které již jezdí v několika evropských zemích, mimo jiné v Německu, Rakousku či Nizozemsku. Pro Česko je tento projekt důležitý nejen kvůli přeshraničnímu provozu, ale i díky sdílení know-how a servisu v rámci regionu střední Evropy.
Návaznost na úspěch Pendolina
Kontrakt navazuje na dlouhodobou spolupráci Alstomu a dopravce PKP Intercity. Před více než deseti lety dodal Alstom do Polska 20 vlaků Pendolino, které zásadně zvýšily úroveň komfortu a spolehlivosti dálkové dopravy. Stejně jako tehdy i nyní bude nová flotila Coradia Max zajištěna kompletním servisem na 30 let.
„Jsme hrdí na to, že se dvoupodlažní jednotky Coradia Max budou vyrábět v Polsku a nastaví nové standardy regionální a dálkové dopravy,“ uvedla Beata Rusinowicz, generální ředitelka Alstomu v Polsku. „Jde o návrat k našim kořenům – Chorzów byl po desetiletí kolébkou výroby tramvají a kolejových vozidel. Tato zakázka navazuje na tuto tradici moderní evropskou kvalitou.“
Dopady pro Českou republiku
Nové dvoupodlažní jednotky Coradia Max jsou navrženy pro provoz v Polsku i České republice, což rozšiřuje možnosti moderní přeshraniční dopravy ve střední Evropě.
„Projekt Coradia Max je důkazem, že se střední Evropa stává silným centrem moderní železniční výroby. Nároky cestujících se stále zvyšují a Polsko patří k zemím, kam míří nejvíce českých cestujících. Z rozšiřování zkušeností a know-how lokálních výrobních závodů i stále intenzivnějšího přeshraničního provozu může těžit celý region včetně Česka,“ uvedl Dan Kurucz, generální ředitel ALSTOM Czech Republic.
(red)
Foto: Alstom