8. června 2011

Pokud ministerstvo financí skutečně zastaví finanční dotace regionální železniční dopravy v krajích, naruší se nastavený desetiletý vztah, který stabilizoval financování osobní železniční dopravy v regionech. Následné omezení dopravní obslužnosti bude mít podle výkonné ředitelky Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI) Marie Vopálenské dopad nejen na provozovatele drah, ale také na železniční průmysl.
ACRI v rámci své činnosti dlouhodobě poukazuje na nutnost systémových řešení ve financování železniční dopravy, uvedla Marie Vopálenská. Právě podpis memoranda mezi ministerstvem financí, ministerstvem dopravy a Asociací krajů ČR se záměrem uzavírat dlouhodobé smlouvy na dopravní obslužnost považuje jednoznačně za krok správným směrem k zajištění stabilizace a hlavně budoucího úspěšného rozvoje železnice a železniční dopravy v České republice.
Dohoda měla krajům od státu zajistit úhradu vlakové regionální osobní dopravy, kterou si u dopravce objednají, ročně 2,65 miliardy Kč. Z vlastních rozpočtů k tomu měly přidat 5,3 miliardy Kč. Za deset let tak mohlo být na provoz regionálních vlaků vynaloženo přes osmdesát miliard Kč.
Kraje uzavřely víceleté smlouvy na zajištění dopravní obslužnosti, které umožnily dopravci investice do obnovy vozového parku. „Vynaložené prostředky na opravy, modernizace a nákup nových vozidel, pokud budou směrovány na domácí železniční průmysl, přinesou řadu sekundárních efektů, z nichž velmi významná je podpora domácího strojírenství a zaměstnanosti,“ zdůraznila Marie Vopálenská.
Snížení dotací povede k růstu silniční dopravy
Škrty vlády v rozpočtu podle ACRI přinesou zásadní omezení regionální dopravy. Ve svém důsledku to bude mít negativní dopad jak na systém dopravy, tak na ekonomiku země. Sníží se mobilita pracovních sil, prodraží cestování a už tak přetížené silnice zaplaví další automobily. Hlavnímu drážnímu dopravci, Českým drahám, se zhroutí finanční plánování, díky kterému mohl přistoupit k doposud nevídané obnově vozidlového parku. Za nevyhnutelné asociace považuje i výrazné snižování počtu zaměstnanců.
„Pokud dojde k omezení regionální dopravy kvůli snižování prostředků ze státního rozpočtu, jen těžko bude možné vynakládat další finanční prostředky na modernizaci vozidlového parku. Ekologie je moderní pojem, velmi sluší vládním prohlášením i superstrategiím, ale v praxi vítězí ad hoc rozhodnutí bez jakékoliv vize,“ uzavřela Marie Vopálenská.
Tomáš Johánek