Škoda Electric dodala do Sofie 30 trolejbusů za 500 milionů, už vozí cestující

Škoda Electric dodala do Sofie 30 trolejbusů za 500 milionů, už vozí cestující

21.7. - Plzeňská Škoda Electric dodala do bulharského hlavního města Sofie všech 30 trolejbusů zhruba za 500 milionů Kč. Osmnáctimetrové kloubové vozy Škoda 27 Tr, které pojmou až 123 lidí, už vozí cestující. ČTK to řekl mluvčí mateřské Škody Transportation Jan Švehla. Bulharská strana na nákup vozidel využila dotace z EU.

Pro plzeňskou Škodovku, která je členem skupiny PPF, je bulharský trh významným odbytištěm. "Jen do hlavního města Sofie jsme tak nyní dodali už 80 nízkopodlažních kloubových trolejbusů a 30 dvanáctimetrových. Další naše vozidla slouží cestujícím ve městech Burgas, Varna, Stara Zagora a Pleven," řekl manažer prodeje Petr Kasenčák. Podle viceprezidenta pro obchod Škody Transportation Zdeňka Majera jde o perspektivní trh, na němž skupina vidí potenciál také u tramvají a souprav metra.

"Úspěch v Bulharsku potvrzuje, že jsme evropským lídrem v oblasti výroby trolejbusů. Dnes jezdí ve 30 zemích světa. V poslední době zamířily do francouzských měst St. Etienne a Limoges nebo do rumunské Kluže," řekl prezident skupiny Petr Brzezina.

"Dodávku do Sofie jsme dokončili během června. První trolejbusy se v ulicích objevily už v březnu a k jejich provozu máme od dopravního podniku velmi pozitivní ohlasy," řekl projektový manažer Oldřich Husa. Celá flotila má pomocný pohon s trakčními bateriemi, díky nimž mohou vozy jezdit také v místech bez trolejové vedení; na jedno nabití ujedou pět kilometrů. "Mají komfortní a moderní výbavu - třeba vyspělý diagnostický systém s dálkovým přenosem dat, informační systém pro cestující. Samozřejmostí je klimatizace pro pasažéry i řidiče," řekl Petr Kasenčák.

Škoda Electric, největší evropský výrobce trolejbusů, už jich dodala zhruba 14.500 do Evropy, Asie a USA. Podle generálního ředitele Bedřicha Koukala zmodernizuje a rozšíří do tří let svoji výrobu za čtvrt miliardy korun. Pokud se bude v Plzni montovat hodně autobusů, což je od letoška další výrobní náplň firmy, musela by hledat novou výrobní halu. Podnik, který teď hodně investuje také do vývoje, v posledních letech prodal kolem 150 trolejbusů ročně. "Letošek by nemusel být úplně špatný. Příští rok čekáme velmi silnou druhou polovinu roku," řekl Bedřich Koukal.

Firma vyrábí kromě trolejbusů ještě bateriové elektrobusy, trakční pohony a motory pro lokomotivy, tramvaje, elektrické jednotky, metro a důlní vozidla. Má přes 800 kmenových a 120 agenturních zaměstnanců, příští rok bude určitě potřebovat další stovku.

(čtk)

Foto: Škoda Transportation

spinner