​Cestujících v MHD v Liberci s covidem ubylo, lidé přesedli do automobilů

​Cestujících v MHD v Liberci s covidem ubylo, lidé přesedli do automobilů

7.7. - Cestujících v autobusech a tramvajích ve stotisícovém městě Liberec v posledních letech ubylo. Podle opozičního zastupitele a lídra kandidátky Liberec otevřený lidem (LOL) Jaromíra Baxy je to kvůli zhoršení městské dopravy. Prodloužily se intervaly, rozpadly se přestupní vazby, takže dojet z jednoho místa ve městě trvá mnohem déle než dřív, řekl na dotaz ČTK. Končící koalice Starostů pro Liberecký kraj, ANO a ODS se podle něj měla zaměřit na zlepšování MHD.

Do roku 2019 ale podle údajů z výročních zpráv Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) cestujících v městské dopravě přibývalo. Zlom přišel až s koronavirovou pandemií. Zatímco v roce 2019 přepravily autobusy a tramvaje libereckého dopravního podniku přes 38,5 milionu cestujících, o rok později jich bylo o pětinu méně a loni lidí v MHD v Liberci ještě ubylo. Podle předsedy představenstva Michala Zděnka přišel dopravní podnik na tržbách za dva roky covidu o 80 milionů korun, což je propad zhruba o čtvrtinu.

Propad na tržbách byl také důvodem, proč se od 1. ledna 2021 rozhodlo město Liberec po osmi letech zdražit jízdné v městské dopravě z 20 na 24 korun, ale jen v případě jednorázových jízdenek. Předplatné zůstalo stejné. Když letos od dubna stát snížil slevy v dopravě v případě dětí, studentů a seniorů ze 75 procent na 50 procent, zdražily v Liberci jen jednotlivé jízdenky. U předplatného se město rozhodlo výši slev zachovat a dorovnat rozdíl z městského rozpočtu.

Úbytek cestujících zaznamenali v souvislosti s pandemií i regionální dopravci a ani teď se ještě všichni cestující do veřejné dopravy nevrátili. "Situace se od jara zlepšuje, odhadujeme, že už jsme na nějakých 95 procentech toho, co bylo před covidem. Hodně pomohlo zrušení roušek a respirátorů ve veřejné dopravě, víme o spoustě lidí, kteří za těchto podmínek veřejnou dopravu využívat nechtěli," řekl Otto Pospíšil, ředitel společnosti Korid LK, která je koordinátorem veřejné dopravy v Libereckém kraji.

Na úhradách za prokazatelné ztráty z městské dopravy vyplatilo město Liberec za poslední čtyři roky dopravnímu podniku bezmála 1,2 miliardy korun, za čtyři roky se náklady zejména v souvislosti s covidem zvýšily o pětinu. Desítky milionů ale investoval v posledních čtyřech letech Liberec i do oprav a rekonstrukcí svých silnic. Podle primátora Jaroslava Zámečníka prošlo obnovou 39 komunikací, v přípravě je výstavba Nové Pastýřské, která by měla ulevit centru města. "Řadu projektů ale zkomplikoval covid a také válka na Ukrajině," dodal primátor.

(čtk)

Foto: LAN

spinner