Česká doprava a logistika se úspěšně zviditelnily v Mnichově

Transport logistic 2005

České firmy mohou Evropě nabídnout efektivní řešení současných problémů v dopravě a logistice, prohlásil na slavnostním zahájení největší evropské přehlídky dopravy, logistiky a souvisejících oborů – mnichovského veletrhu transport logistic – na přelomu května a června český ministr dopravy Milan Šimonovský. První ročník veletrhu po rozšíření Evropské unie otevřel spolu s lucemburským a nyní i úřadujícím „evropským“ ministrem dopravy Lucienem Luxem, státním tajemníkem německého spolkového ministerstva dopravy, stavebnictví a bytové výstavy Ralfem Nagelem a bavorským ministrem hospodářství, infrastruktury, dopravy a technologií Otto Wiesheuem. Mnichov, který byl až do loňského května na východních hranicích Evropské unie, se rozšířením posunul do jejího samého středu. Tomu odpovídal i zájem o veletrh ze strany starých i nových členů unie – jen z České republiky, která byla nejen díky účasti ministra dopravy jednoznačně nejviditelnější z desítky „nových“ zemí, přijelo rekordních čtyřicet vystavovatelů. Nejbližšímu východnímu sousedu Bavorska bylo dokonce vyhrazeno i několik zvláštních seminářů a kulatých stolů v rámci doprovodného programu akce.

Lucien Lux: nutná koordinace na mezinárodní úrovni Význam dopravy a logistiky pro hospodářství rozšířené Evropské unie při slavnostním zahájení transport logistic zdůraznil lucemburský ministr a úřadující předseda Rady ministrů dopravy Lucien Lux. V Evropské unii podle jeho údajů v oboru, který vytváří 10 procent HDP, pracuje kolem 10 milionů lidí. Do odvětví se promítá jak göteborská (udržitelný rozvoj), tak i lisabonská (konkurenceschop­nost) strategie unie. Za hlavní úkol nyní označil rozvoj dopravní infrastruktury. „Aby se zabránilo infarktu na silnicích, je především nezbytné dokončit výstavbu transevropských sítí,“ řekl s tím, že v letech 2007 až 2013 na ni Evropská unie vyčlení 20 miliard €. Rychlejšímu rozvoji ovšem brání nejen nedostatek peněz, ale také špatná koordinace na mezinárodní úrovni, zdůraznil Lucien Lux. Za pokrok Lucien Lux označil směrnici o eurovinětě, na níž se ministři dopravy členských zemí Evropské unie dohodli 21. dubna a stanovili tak všeobecný rámec pro výběr poplatků za užití komunikací nákladními vozidly. Kompromis, kterého se pod lucemburským předsednictvím podařilo dosáhnout, povoluje členským zemím do jisté míry flexibilní stanovování výše poplatků.

Otto Wiesheu: posilovat infrastrukturu východ – západ Na nutnost harmonizace zpoplatnění silniční dopravy a hledání smysluplného propojování dopravních módů v mezinárodním měřítku poukázal bavorský ministr hospodářství, infrastruktury, dopravy a technologií Otto Wiesheu. Zatímco počet kamionů překračujících německo-českou hranici se po rozšíření Evropské unie zvýšil o 40 procent, výkony vnitrozemské plavby a železnice zůstaly na stejném objemu jako dříve a nic na tom nezměnilo ani letošní zavedení mýta na německých dálnicích, upozornil a zdůraznil, že v období mimořádného nárůstu mezinárodní dělby práce po rozšíření Evropské unie a „boomu“ na východě Evropy je nutné posilovat infrastrukturu východ – západ.

Ralf Nagel: dvě miliardy € na infrastrukturu nad rámec rozpočtu Domácí spotřeba v SRN sice v současné hospodářské situaci stagnuje, ale země je stále největším světovým exportérem a export zůstává motorem jejího hospodářství. Díky tomu patří doprava a logistika k oborům, které v prostředí německého hospodářství vykazují vysoce nadprůměrný růst. Klíčový význam oboru si podle Ralfa Nagela uvědomuje i spolková vláda, která již loni schválila iniciativu na mezinárodní propagaci Německa jako „logistické základny Evropy“. S tím korespondují i výdaje na výstavbu dopravní infrastruktury: v dubnu vláda rozhodla o tom, že nad rámec schválených desíti miliard letos uvolní ještě dodatečné dvě miliardy €, oznámil Ralf Nagel. Prostředky poslouží především k další-mu rozvoji exportních cest: 257 milionů je plánováno na investice v zázemí přístavů, například na elektrifikaci železniční tratě Hamburk – Lübeck a prohloubení koryta Labe. Další prostředky si vláda slibuje od soukromého sektoru v rámci projektů PPP.

Dva z pěti vystavovatelů přijeli ze zahraničí Rekordní zahraniční účast prvního ročníku veletrhu po rozšíření Evropské unie odráží význam regionu na hranicích „staré Evropy“ a nových členských zemí. Podíl zahraničních vystavovatelů vzrostl na 40 procent a oproti poslednímu ročníku veletrhu v roce 2003 byl opět o pětinu vyšší; největší měrou k tomu přispěly právě nové členské země. Na ploše 75 tisíc m2 se v šesti halách a na venkovních volných plochách mnichovského výstaviště v Riemu prezentovalo rekordních 1334 firem z 52 zemí. Ve srovnání s posledním ročníkem v roce 2003 jich do Mnichova přijelo o 12 procent více.

Rekordní česká účast Velmi významně k tomu přispěla i Česká republika. Již při posledním ročníku v roce 2003 byla s 33 firmami a obsazenou výstavní plochou kolem 600 m2 po Itálii, Španělsku, Rakousku a Belgii nejvíce zastoupenou zemí, ale po přistoupení k Evropské unii se česká účast dále skokově zvýšila – o plných 30 procent. Zdálo se dokonce, že po němčině a angličtině byla čeština i díky četným českým návštěvníkům jazykem, který byl v halách slyšet nejčastěji. Celkem se na veletrhu prezentovalo čtyřicet českých a moravských vystavovatelů. Díky spolupráci Ministerstva průmyslu a obchodu ČR, které účast českých vystavovatelů opět finančně podpořilo, zastoupení Messe München v ČR a Svazu spedice a logistiky ČR v Mnichově již podruhé vznikla národní expozice, na níž se představilo téměř dvacet českých spedičních, logistických a softwarových firem. Vlastní stánky pak vedle Českých drah zřídili také výrobci softwarových řešení pro dopravu a spedici (Jerid, Oltis), železniční techniky (Lostr Louny a Dako Třemošnice) a palet (Transpa) stejně jako spediční firmy (Selectra, NH-Trans), operátoři kombinované dopravy (Metrans) a dopravci (ČSAD Semily, Valatrans, Raaltrans). V expozici aliance Sky-Team Cargo byla zastoupena i nákladní divize českého vlajkového leteckého dopravce ČSA Cargo.

EurailFreight 2005: konference na nejvyšší úrovni Obor železniční nákladní dopravy se soustředil v hale B 6, v níž se představilo více než padesát státních a soukromých společností včetně Českých drah. Druhého ročníku panevropské konference o budoucnosti železniční nákladní dopravy EurailFreight, letos s podtitulem „Změna rovnováhy dopravních modů: úkol pro Evropu“, se zúčastnilo na tři sta účastníků z Evropské komise, parlamentu, drah, jejich zákazníků a železničního průmyslu. Konferenci společně uspořádaly Společenství evropských drah a infrastrukturních podniků CER, Mezinárodní železniční unie UIC, Unie evropského železničního průmyslu UNIFE a německá Stinnes AG.

Podle úřadu Eurostat loni v 25 zemích Evropské unie vzrostly výkony železniční nákladní dopravy o 12,6 na 377 miliard tunokilometrů (+3,5 procenta). V patnácti „starých“ zemích EU byl nárůst ještě vyšší – o 4,4 procenta. Aby železnice mohla v sílící konkurenci silniční dopravy v tomto trendu pokračovat, bude nutné posilovat mezinárodní dimenzi železniční dopravy, shodli se účastníci konference. „Na mezinárodní úrovni musí být úsilí drah zaměřeno na interoperabilitu na evropských koridorech pro nákladní dopravu, informační systémy přátelské k zákazníkům a účinný management jakosti,“ řekl k tomu generální ředitel švýcarských drah SBB Benedikt Weibel. V průběhu konference delegáti schválili deklaraci EurailFreight, v níž se zavázali posílit výkonnost a produktivitu železnic, zvýšit jejich orientaci na zákazníka a podporovat výstavbu evropských koridorů pro nákladní železniční dopravu. Deklarace zpřísňuje závazky podobného dokumentu z roku 2003. Signatáři v ní současně poukázali na nerovnosti na dopravním trhu, zejména na rozdíl poměru cena/kvalita mezi železniční a silniční dopravou.

Zkušenosti z transformace Českých drah Speciální fórum Inovační řešení pro železnici – příklad České republiky bylo v rámci konference Eurail-Freight věnováno České republice. Ministr Milan Šimonovský a generální ředitel Českých drah Josef Bazala auditorium informovali o zkušenostech z transformace pátého největšího evropského železničního podniku v oblasti nákladní dopravy. Za problém nejen Českých drah, ale i dalších drážních podniků nových členských zemí pak diskutující označili přetrvávající nutnost křížového financování osobní dopravy z výnosů dopravy nákladní, v níž loni ČD vytvořily zisk 1,2 miliardy Kč. Ředitel odboru pozemní dopravy při Generálním ředitelství pro dopravu a energetiku Evropské komise Enrico Grillo Pasquarelli uvedl, že Evropská komise nemůže souhlasit s tím, aby byly České dráhy tímto způsobem vůči zahraničním subjektům znevýhodňovány. „To se musí změnit. V krajním případě se mohou dráhy obrátit i na Evropskou komisi se stížností na vládu. Pokud se jejich stížnost ukáže být oprávněná, může být dovedena až k soudu v Lucemburku. Evropské právo musí být uplatňováno,“ řekl. Křížové financování skončí, až se České dráhy dostanou do standardní pozice a jejich fixní náklady budou na úrovni ostatních zemí, uvedl k tomu Milan Šimonovský s poukazem na přezaměstnanost na Českých drahách. Do dvou let zmizí samo sebou, nevidím to jako tezi pro soudní spory, dodal. Vedení ví, že jeho úkolem je krizový management a že České dráhy mají jedinou šanci, jak přežít, a to redukovat náklady, řekl dále. Generální ředitel Českých drah Josef Bazala opakoval, že křížové financování staví České dráhy do velmi obtížné pozice. Nejde jen o mezinárodní soutěž, České dráhy mají ne-rovné podmínky i na liberalizovaném vnitrostátním trhu. „Současný stav nebude možné vyřešit jen omezováním nákladů. Budeme potřebovat i pomoc státu,“ zdůraznil Josef Bazala s tím, že osobní doprava je nejvíce nedofinancována právě na celostátní úrovni. Také výkonný ředitel CER Johannes Ludewig zastává názor, že až se v roce 2007 otevře trh nákladní dopravy, musí mít všechny dráhy stejné startovní podmínky. „I Česká republika musí být v souladu s evropským právem a zajistit rovné podmínky v zájmu udržení konkurenceschop­nosti Českých drah,“řekl.

České fórum: mimořádný zájem o ČR České republice, nebo spíše česko–bavorským vztahům v oblasti dopravy, byl věnován i seminář České fórum: Doprava v České republice rok po vstupu do Evropské unie, který se stal dokonce jedním z bodů doprovodného programu veletrhu s nejvyšší návštěvností: přilákal desítky zájemců především z řad českých, ale i bavorských vystavovatelů a návštěvníků. „…nejde zdaleka jen o charakteristiku České republiky, ale o hledání vhodných řešení v dopravě v rámci celé Evropské unie,“ uvedl ve svém úvodním projevu ministr Milan Šimonovský. Evropská integrace podle něj na jedné straně zvýšila podíl dopravy na tvorbě českého HDP na deset procent, takže odvětví dopravy dnes v ČR zaměstnává kolem 260 tisíc lidí, na straně druhé přinesla enormní nárůst intenzity silniční dopravy a dramaticky zhoršila situaci na českých silnicích. „Po rozšíření EU se silniční doprava zvýšila skokově o 40 procent, nyní již odpovídá růstu hospodářství a pohybuje se v jednotkách procent,“ řekl. Ministr využil svého vystoupení také k tomu, aby v Mnichově vyzdvihl potenciál České republiky na trhu logistických služeb. Konstatoval, že řada světových poskytovatelů globálních logistických služeb už na český trh vstoupila, konkrétně se zmínil například o řídícím a operačním centru DHL pro střední Evropu a globálním zákaznickém centru společnosti Lufthansa. „Také naši vystavovatelé přijeli do Mnichova s jasnými podnikatelskými záměry a konkrétní nabídkou pro zahraniční partnery,“ řekl a rekordní českou účast označil za přelom v česko-bavorských vztazích. Němečtí účastníci fóra – státní tajemník bavorského státního ministerstva pro hospodářství, infrastrukturu, dopravu a technologie Hans Spitzner a předseda Bavorského sdružení podnikatelů v dopravě a v logistice (LBT) Hans Wormser – ocenili nové příležitosti, které rozšíření Evropské unie přineslo oběma stranám. Z vyššího objemu přepravy zboží mezi oběma zeměmi, který po rozšíření vzrostl nejméně o 20 až 25 procent, ovšem podle Hanse Wormsera profitují hlavně podniky z nových zemí EU. Konkurence ze zemí východní Evropy je o 25 až 30 procent levnější a vytlačuje německé společnosti z trhu; podíl bavorských dopravců zboží na trhu nových zemí EU tak již klesl z 12 na méně než deset procent, řekl. Výhody podle něj rozšíření přineslo jen pro velké podniky, které si mohou ve východní Evropě otevřít pobočky, z nichž obsluhují celou Evropu. „V našem bavorském sdružení je 2500 podniků a z nich 75 procent má nanejvýš tři až pět vozidel – a ty nic takového udělat nemohou. Zrovna na východní bavorské hranici mají obrovské problémy vůbec přežít,“ řekl dále s tím, že řada malých německých dopravců musela během prvního roku po rozšíření vyhlásit konkurz.

Dvě haly pro námořní a leteckou dopravu Hala B 5 patřila námořní logistice, tedy především rejdařům, námořním spedicím a více než osmdesáti námořním a vnitrozemským přístavům. Společnou specializovanou expozicí (ITCO-Village) v ní bylo zastoupeno i na třicet členů Mezinárodní organizace tankových kontejnerů ITCO. Doprovodná námořní konference marilog se při své premiéře ve vnitrozemské bavorské metropoli setkala s dobrou odezvou. Celkem sto padesát jejích účastníků se zabývalo především optimalizací kontejnerové námořní dopravy, možnostmi odstraňování kapacitních problémů v přístavech a vytváření efektivních zásobovacích řetězců zahrnujících přístavy jako důležitá logistická a intermodální centra. Také prezentace letecké nákladní dopravy Air Cargo Europe v hale A 3 byla o téměř třetinu rozsáhlejší než před dvěma lety a odpovídala rostoucímu významu oboru s ročním obratem kolem 215 miliard USD. Celkem 161 vystavovatelů z 33 zemí poprvé obsadilo celou halu (A 4); k nováčkům patřily jak podniky z arabských zemí, tak i řada ruských firem. Na doprovodném dvoudenním kongresu se zaregistrovalo na 350 delegátů, kteří jednali především o bezpečnosti a perspektivách letecké nákladní dopravy v nejbližším období.

Napřesrok v Číně Podle nového ředitele veletrhu Eugena Egetenmeira, který v průběhu veletrhu ve funkci vystřídal Detleva R. Gantenberga, letošní trans-port logistic navštívilo na 40 tisíc odborných návštěvníků. Při dalším ročníku veletrhu, který se uskuteční ve dnech 22. až 25. května roku 2007 opět v Mnichově, by jich mělo být opět více. Úspěšná koncepce veletrhu se současně prosazuje i na asijském trhu: již druhý ročník stejnojmenného veletrhu v čínské Šanghaji uspořádá veletržní společnost Messe München International ve dnech 9. až 22. září příštího roku. Luboš Spálovský www.transportlogistic.de www.eurailfreight.com www.marilog.com

spinner