18. listopadu 2025, red
19.11.- Závěr roku bývá pro dopravce i logistické firmy tradičně silnější a letošek není výjimkou. Situace na logistickém trhu se podle Vlastislava Čecha, CEO společnosti ČSAD Uherské Hradiště, postupně stabilizuje. Po náročném začátku roku, kdy část skladových kapacit ČSAD Uherské Hradiště v Pohořelicích, kde firma provozuje dva sklady (z toho jeden zaměřený na ADR zboží), zůstávala nenaplněná, se poptávka ke konci roku výrazně zvedla. „Na začátku roku byla situace složitější, sklady nebyly z větší části obsazené. Teď máme zhruba 70 % kapacit plných a řešíme poptávky, které by mohly zbylých 30 % doplnit. Situace se zlepšila,“ uvedl Vlastislav Čech. Daří se i v segmentu přeprav.
„Konec roku je vždy v nákladní dopravě i logistice lepší. Pohyb zboží se zvyšuje díky předvánoční sezoně. A celkově je vidět, že se ekonomika zlepšila. Dokud máme řidiče, auta jezdí. Dřív jsme některá vozidla museli nechat stát, dnes je všechno, co má kola a řidiče, v provozu,“ řekl Vlastislav Čech.
ČSAD Uherské Hradiště rozšířila nábor řidičů i mimo Evropu
Společnost ČSAD Uherské Hradiště má v současnosti v provozu 72 kamionů, přičemž by okamžitě dokázala zaměstnat dalších deset řidičů. „Kdybychom teď nabrali deset lidí, hned je zaměstnáme. Polovinu našich řidičů už tvoří cizinci, především Ukrajinci a Bulhaři, a začínáme dělat nábory i v Indii a Bangladéši,“ řekl Vlastislav Čech.
Jak doplňuje, na trhu se začínají objevovat i řidiči z Filipín, kteří se postupně etablují. Firma je s nimi v kontaktu a první z nich plánuje přijmout. „Celý proces od prvního kontaktu s Filipíncem po nástup do kamionu trvá zhruba půl roku. Výhodou je, že mluví anglicky. U Indů a Bangladéšanů je administrativní proces nástupu podobný,“ uvedl Vlastislav Čech.
Menší dopravci mizí z trhu, rozšiřuje se prostor pro větší hráče
ČSAD Uherské Hradiště vnímá letošní rok jako obrat k lepšímu, a to i díky změnám na trhu. „Vloni byl pro nás rok velice špatný. Letošek bude určitě lepší než ten loňský, i když ještě nechci předbíhat. Na trhu ubylo menších dopravců, chyběli jim řidiči. Vozový park se tak celkově zmenšil, což vytváří prostor pro větší hráče,“ řekl Vlastislav Čech.
Firma díky tomu zaznamenává růst poptávky, která momentálně převyšuje její přepravní kapacitu. „Můžeme si dokonce vybírat zakázky. To tady dlouho nebylo. Doufám, že toto příznivé období vydrží déle než jen zimní sezonu,“ uvedl Vlastislav Čech.
Digitalizace: požadavky zákazníků rostou
Firmy dnes stále častěji vyžadují sledování přeprav v reálném čase. ČSAD Uherské Hradiště proto průběžně rozšiřuje technologické propojení s různými systémy.
„Už se to bere jako samozřejmost, hlavně u přeprav citlivého zboží, jako je elektronika. Každý chce vědět, kde se kamion nachází. Ale technicky to není tak jednoduché, jak se zdá. Vyžaduje to zásah našeho IT oddělení, tedy napojení na různé platformy a často i individuální programování,“ řekl Vlastislav Čech.
Společnost podle něj intenzivně investuje do IT, protože digitalizace přináší nejen efektivitu, ale i rostoucí náklady. „Každý mluví o digitalizaci jako o skvělé věci, ale mám pocit, že digitalizujeme hlavně my, protože je na nás přenášena řada požadavků. Náklady na IT nám proto meziročně neskutečně rostou,“ dodal Vlastislav Čech.
(red)
Foto: ČSAD Uherské Hradiště