9. července 2025, red

10.7. – Divize DHL eCommerce zveřejnila zprávu o trendech v online nakupování E-Commerce Trends Report 2025, která vychází z odpovědí 24 000 zákazníků nakupujících na internetu z 24 klíčových trhů po celém světě. Letošní studie má osm kapitol a zaměřuje se na šest typů nakupujících a čtyři věkové skupiny. Ukazuje, jak se mění očekávání zákazníků a jak tyto změny ovlivňují budoucnost online nakupování. Zpráva se věnuje celé řadě témat, od nákupů v zahraničí až po názory na slevové akce jako Black Friday. Nejvíce ale vystupují čtyři klíčové oblasti: vliv umělé inteligence a sociálních sítí na online nákupy, zásadní role doručení při rozhodování o koupi a rostoucí význam udržitelnosti pro věrnost zákazníků.
„Důležitý je poznatek, že neexistuje jen jeden typ online zákazníka nebo jeden typ trhu. Důvody pro nedokončení nákupu se mohou velmi lišit. Naše zpráva o trendech v e-commerce analyzuje trendy a vývoj utvářející online nakupování na celém světě, aby pomohla našim zákazníkům dosahovat obchodního růstu. V tomto procesu hraje klíčovou roli logistika. Sami se přitom považujeme za nezbytného partnera, protože našim zákazníkům nabízíme důležité analýzy, odborné poznatky a řešení, které podpoří jejich úspěch,“ řekl Pablo Ciano, generální ředitel divize DHL eCommerce.
Nakupování podporované umělou inteligencí: sofistikovanější procesy, vyšší očekávání
Pokrok v oboru generativní umělé inteligence přináší novou průmyslovou revoluci. Jaký dopad však bude mít umělá inteligence na online nakupování? Nejnovější zpráva DHL o trendech v e-commerce odhaluje, že umělá inteligence je mezi spotřebiteli jednou z nejvíce očekávaných a požadovaných inovací. Podle studie chce 7 z 10 zákazníků na celém světě po maloobchodnících, aby nabízeli nákupní funkce podporované umělou inteligencí. Virtuální zkoušení zboží, nákupní asistenti podporovaní umělou inteligencí a hlasové vyhledávání produktů patří mezi nejžádanější funkce, které spotřebitelé chtějí aktivně používat. Nakupování prostřednictvím hlasového ovládání je na vzestupu. Bez manuálního ovládání nakupuje již 37 % zákazníků na celém světě a téměř polovina uživatelů sociálních sítí. Digitální očekávání rostou, stejně jako poptávka po intuitivních, technologiemi podporovaných nákupních procesech, které kombinují funkčnost s potěšením.
Obchod na sociálních sítích se stává novým e-shopem
Tradiční webové stránky e-shopů jsou stále častěji nahrazovány – nebo obcházeny – sociálními sítěmi. Spotřebitelé se obracejí k aplikacím, jakými jsou TikTok, Instagram nebo Facebook, nejen s touhou objevovat, ale také nakupovat. Sedm z deseti kupujících tvrdí, že si již nakoupili prostřednictvím sociálních sítí, a stejná část očekává, že se tyto platformy stanou do roku 2030 jejich hlavní nákupní destinací.
Klíčovou roli hraje také síla vlivu: 82 % nakupujících říká, že jejich nákupní rozhodování ovlivňují virální trendy a další aktivity na sociálních sítích. Konkrétně TikTok mění trhy, jakým je Thajsko, kde 86 % online zákazníků nakupuje prostřednictvím této aplikace, a globálně zaujímá významné postavení u generace Z, z níž téměř 50 % již používá k nakupování tuto platformu. Tento posun signalizuje nutnost zásadní transformace marketingové komunikace značek – jak a kde musí své potenciální zákazníky oslovovat – a vyžaduje dokonalé zážitky, které přivedou uživatele aplikace v mobilním telefonu k dokončení nákupu.
Dodání a vrácení zboží: zásadní faktory pro dokončení nákupu
Zatímco nové technologie i nadále transformují zážitky z digitálního nakupování, zůstávají největšími překážkami, které zákazníky donutí opustit nákupní košík, způsoby dodání a vrácení zboží. Kupující nechtějí podstupovat kompromisy ohledně pohodlí, flexibility a kontroly. V dotazníku 81 % spotřebitelů odpovědělo, že svůj nákup nedokončí, pokud není k dispozici jimi preferovaná varianta doručení. A stejně významná je i skutečnost, že 79 % odejde z e-shopu, pokud proces vrácení zboží neodpovídá jejich očekáváním. Hlavní roli hraje také důvěra. Tři ze čtyř zákazníků tvrdí, že u maloobchodníka nenakoupí, pokud nedůvěřují poskytovatelům doručovacích služeb a služby vrácení zboží. Tato očekávání poukazují na velkou důležitost transparentních logistických strategií zaměřených na zákazníka a jejich pojetí nejen jako provozní záležitosti, ale jako klíčové součásti procesu získání potenciálního zákazníka.
Udržitelnost a cirkulární hospodářství: od neustále používaných slov k zásadnímu vlivu
Udržitelnost se vyvinula z nástroje pro odlišení značky ke klíčovému požadavku spotřebitelů. Nyní již 72 % nakupujících na celém světě uvažuje při svých online nákupech o udržitelnosti. Pro mnohé z nich přesahuje otázka udržitelnosti hranice obalové techniky nebo přepravy – jeden ze tří nakupujících již přerušil svůj nákup kvůli obavám z nedostatečné udržitelnosti. V rámci generace Z se to týká dokonce téměř jednoho zákazníka ze dvou.
Spotřebitelé také přecházejí na cirkulární modely spotřeby. Více než polovina z nich volí použité nebo renovované zboží. Motivem k tomu je jak ochrana životního prostředí, tak výhodná cena. Navíc 58 % nakupujících vyjádřilo ochotu účastnit se programů zaměřených na recyklaci nebo zpětný odkup zboží nabízených maloobchodníky. Tyto způsoby uvažování poukazují na rostoucí očekávání, že značky budou nejen snižovat svou emisní stopu, ale také aktivně umožňovat spotřebitelům udržitelnější nakupování.
Při výhledu do roku 2030 se očekává, že jen prodeje na sociálních sítích dosáhnou hodnoty 8,5 bilionu EUR, a dvanáctkrát tak převýší současný objem. Poznatky ze zprávy DHL E-Commerce Trends Report poskytují jasný plán maloobchodníkům, kteří chtějí zaujmout současné demograficky rozmanité skupiny zákazníků. Obchody mohou přeměnit výzvy v příležitosti využitím technologií, upřednostněním udržitelnosti a pochopením vývoje preferencí spotřebitelů. Další poznatky, informace a kompletní zprávu naleznete v následujícím odkazu: dhl.com/e-commerce-report nebo dhl.com/reports
Zpráva o trendech DHL E-Commerce Trends Report 2025
Zpráva o trendech E-Commerce Trends Report 2025 vznikla na základě průzkumu mezi 24 000 spotřebiteli z Evropy, Severní a Jižní Ameriky, asijsko-pacifického regionu, Afriky a Středního východu. Zpráva nabízí ve svých zjištěních prakticky využitelné poznatky značkám, které podnikají v oboru elektronického obchodu a snaží se vyhovět měnícím se očekáváním, individualizovat zážitky a dosahovat růstu prostřednictvím chytřejší logistiky a inovací.
(red)
Foto: DHL