Podzimní Sbírka potravin 2025: Lidé darovali 774 tun potravin a drogerie
„Sbírka potravin je pro nás oslavou solidarity. Je to o lidech – o propojení dárců, dobrovolníků a těch, kteří potřebují pomoc,“ uvedl Aleš Slavíček, předseda České federace potravinových bank. „Když přijde sbírka potravin, můžeme naplnit sklady trvanlivými potravinami z této akce.“ Právě trvanlivé potraviny jsou ve sbírce nejvíce potřeba, podle Aleše Slavíčka jde pro potravinové banky o „zlato“.
Největší materiální sbírka v republice
Za dvanáct let existence se Sbírka potravin stala symbolem pomoci a důvěryhodnosti. Podle Tomáše Prouzy, prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR, je český systém potravinové pomoci považován za jeden z nejlepších v Evropě. „Když se bavíme s kolegy z jiných evropských zemí, český systém darování potravin se opakovaně uvádí jako jeden ze dvou až tří nejlepších příkladů v Evropě,“ vysvětlil.
Letos se do podzimního kola zapojilo přes 2 800 prodejen a více než 6 000 dobrovolníků. Potravinové banky přitom denně zajišťují i svoz čerstvých potravin z obchodních řetězců – sbírka tak doplňuje zejména chybějící trvanlivé zásoby a základní hygienické potřeby. Nyní se podařilo vybrat 694 tun potravin, což odpovídá 1 388 000 porcím jídla, a 80 tun drogerie.
Pomoc, která má tvář
Vybraná pomoc v podobě potravin a drogerie pak z prodejen míří do potravinových bank a výdejen. Jak vysvětlila Věra Doušová, ředitelka Potravinové banky pro Prahu a Středočeský kraj: „Potraviny dáváme lidem v nouzi dvěma formami – prostřednictvím organizací, které si k nám jezdí pro potraviny a pomáhají s tím svým klientům, a potom prostřednictvím výdejen, které máme po celé Praze.“
Významnou roli v projektu hraje také spolupráce s obcemi. Lucie Pechová, místostarostka Prahy 2, potvrdila, že propojení městských částí s potravinovými bankami má zásadní dopad. „Drtivou většinou jsou osamělí senioři, kteří mají jeden důchod na všechny výdaje. Tvoří asi 47 % procent klientů. Druhou největší skupinou jsou většinou maminky nebo tatínkové samoživitelé, těch je zhruba 39 %. Největší poptávka je právě po drogerii a trvanlivých potravinách.“
Tváří v tvář i online
Sbírka potravin se už dávno neodehrává jen v kamenných obchodech. Stále větší část darů přichází z online prostředí – tvoří zhruba 15 % všech darů a stále roste, jak potvrdil Aleš Slavíček. Online sbírky však stále zůstávají zejména doplňkem, objem potravin vybraných v kamenných prodejnách nijak neklesá.
Zejména dary, které lidé darují na prodejnách, pak sváží dopravci do potravinových bank. Jsou to tuny a tuny výrobků, náročná je především logistika darů z velkých potravinových řetězců. „Už desátým rokem se s hrdostí zapojujeme do Sbírky potravin a tento rok jsme zajistili svoz přes 53 tun potravin a drogerie. Zajišťujeme především svoz velkoobjemových darů z významných potravinových a drogistických řetězců, jako jsou MAKRO, Kaufland, Tesco nebo Lidl. Pravidelně se účastníme obou celostátních sbírek a neváháme pomoci ani v mimořádných situacích – například při povodních. Naši oddaní řidiči dary svážejí ve svém volném čase, o víkendu večer, aby dary dorazily co nejdříve do Potravinových bank. Jsme pyšní, že můžeme svou prací a ochotou přispět k dobré věci a pomoci lidem v nouzi,“ řekla Jitka Kocálová, marketingová manažerka Raben Logistics Czech.
Solidarita, která trvá
„S pokorou přicházíme před lidi, aby nám darovali potraviny. A se stejnou pokorou pak s těmito dary zacházíme,“ řekl Aleš Slavíček. „Je to opravdu velká zodpovědnost za to, aby potraviny došly tam, kam mají. Lidé vědí, že potraviny, které darují, dojdou skutečně tam, kam mají dojít. Moc děkujeme za to, že tu důvěru máme, vážíme si jí,“ dodal.
Podzimní Sbírka potravin 2025 tak opět ukázala, že solidarita a lidskost mají v České republice silné kořeny. A že i malý dar může pro někoho znamenat velkou změnu.
Fakta o Sbírce potravin 2025
Datum konání: 8. – 20. listopadu 2025
Zapojená výdejní místa: přes 2 800
Dobrovolníci: 6 032
Vybráno: 774 tun potravin a drogerie
Cílové skupiny pomoci: senioři, samoživitelé, rodiny v krizi, lidé bez domova
Organizátoři: Česká federace potravinových bank a Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR
Záštita: prezident České republiky
(bar)
Ilustrační foto: Raben