23. listopadu 2025, lan
24.11. - Generální ředitelé evropských železničních nákladních společností se v Kodani připojili k jednání vysoce postavených zástupců dánských úřadů, Evropské komise a průmyslových lídrů na dvoudenním strategickém setkání pořádaném DB Cargo a organizovaném Společenstvím evropských železničních a infrastrukturních společností (CER) a Mezinárodní unie železnic (UIC). Akce, která se konala pod záštitou dánského poslance Thomase Jensena v dánském parlamentu. Vystoupil na ní Jacob Heinsen, stálý tajemník dánského ministerstva dopravy, a došlo zde k propojení 70 účastníků, kteří diskutovali o budoucnosti železniční nákladní dopravy a její klíčové roli v evropské ekonomice, konkurenceschopnosti a bezpečnosti.
Vojenská mobilita jako strategická priorita
Železnice hraje zásadní roli ve vojenských dopravních službách a připravenosti do roku 2030, jak je uznáno v nově přijatém balíčku vojenské mobility Evropské komise. Generální ředitelé železniční nákladní dopravy přivítali tuto komunikaci jako milník v civilně-vojenské spolupráci. Jejich debata se zástupci NATO a Služby pro vnější akce EU se dotkla potřeby robustní železniční infrastruktury, lepších spojení přístavů a terminálů, dostatečného vozového parku pro zajištění kapacity, odolnosti a připravenosti na obnovu a rychlejších schvalovacích procesů. Všechny strany se shodly na důležitosti spolupráce a zapojení vojenských a civilních orgánů.
Vylepšené železniční nákladní služby pro čistý průmysl
S hosty jako Evropská asociace pro spedici, dopravu, logistiku a celní služby (CLECAT) a Evropská rada chemického průmyslu (CEFIC) poskytla setkání fórum pro generální ředitele železniční nákladní dopravy, aby se setkali s protějšky z hlavních průmyslových a obchodních organizací sektorů a komodit, které obsluhují, jako jsou chemie, ocel a papír. Účastníci připomněli hodnocení Zprávy Maria Draghiho o budoucnosti evropské konkurenceschopnosti a zdůraznili potřebu udržet železniční nákladní služby, které jsou klíčové pro tyto klíčové sektory EU, ale čelí rostoucím ekonomickým tlakům. Některé segmenty, jako jsou služby s jedním vozem, jsou stále více ohroženy. Železniční nákladní provozovatelé potvrdili svůj závazek k inovacím a poukazovali na pokrok v technologických pokrocích, jako je digitální automatické spřáhlo (DAC) nákladních vlaků, kde probíhá testování v reálném světě v rámci projektu PioDAC. Vyzvali rozhodovatele, aby se hlouběji zabývali výzvami a příležitostmi spojenými se zlepšením železniční nákladní dopravy pro průmysl, obchod a bezpečnost EU.
Průzkum odhaluje silnou veřejnou podporu pro intermodální železniční nákladní dopravu
Nedávný celoevropský průzkum předložený na setkání ukazuje silnou veřejnou podporu železniční nákladní dopravy jako páteře evropské logistiky. Z 5 400 dotázaných občanů ve všech 27 členských státech méně než polovina věděla, že většina zboží (78 % vnitrozemské dopravy) se pohybuje po silnici, zatímco téměř třetina věří, že přeprava zboží je vyvážena mezi silnicí a železnicí. Přesto 97 % souhlasí s potřebou zlepšení, zejména ke snížení znečištění (32 %), zmírnění dopravních zácp (28 %) a zvýšení bezpečnosti (20 %). Většina chce vidět silnější spolupráci mezi dálkovou železnicí a silniční dopravou na poslední míli, spolu se zvýšenou kapacitou železnic pro udržitelnou nákladní dopravu. Zajímavé je, že když EU zvažuje umožnění překračování hranic delšími a těžšími nákladními vozy v rámci probíhající reformy směrnice o hmotnostech a rozměrech vozidel, pouze 2 % respondentů toto řešení podporují.
Posilování konektivity mezi dopravními módy
Aby bylo dosaženo silnější intermodální železniční nákladní dopravy, železniční nákladní společnosti spolupracují s příslušnými správci dopravní infrastruktury, zejména z přístavů a silničních a železničních spojení. Zástupci přítomní v Kodani, včetně Evropské organizace pro přístavy (ESPO) a Federace evropských soukromých přístavních společností a terminálů (Feport), se shodli na důležitosti efektivních propojení mezi dopravními způsoby dopravy a diskutovali o politických vyhlídkách s delegáty z Generálního ředitelství pro mobilitu Evropské komise. Nadcházející strategie EU pro přístavy byla identifikována jako příležitost posílit spojení mezi přístavy a železnicí, zmírnit tlak na silniční sítě a podpořit ambice EU v oblasti modálního přechodu.
Proč je železnice podle zástupců oboru důležitá?
- Železnice je 9krát úspornější z hlediska emisí CO₂ a 7krát energeticky efektivnější než silniční doprava. (To je zásadní v době, kdy je Evropa závislá na externím dodávkách pro 58 % svých energetických potřeb.)
- Jeden strojvedoucí může nahradit až 40 řidičů nákladních vozidel, čímž řeší vážný nedostatek řidičů v Evropě.
- Železnice využívá nízkouhlíkovou energii vyráběnou v rámci EU a s rostoucím přínosem obnovitelných zdrojů a dalších nízkoemisních zdrojů elektřiny, což již dnes zajišťuje mobilitu bez emisí pro náklad i cestující.
- Evropský železniční průmysl je celosvětovým měřítkem a posiluje konkurenceschopnost EU a strategickou autonomii v oblasti technologií.
Výkonný ředitel CER Alberto Mazzola uvedl: "Toto každoroční setkání generálních ředitelů železniční nákladní dopravy opět poskytlo jedinečnou příležitost k diskusi a výměně názorů na význam železničních nákladních služeb pro průmysl, obchod a obranu EU. CER a jeho členové zůstávají odhodláni poskytovat podniku přívětivé mobilní služby ve spolupráci s dalšími způsoby dopravy, aby sloužily udržitelnému růstu jednotného trhu EU. Je nám jasné, že posílení železničních spojení s přístavy EU je základní prioritou, mimo jiné pro zvýšení vojenské mobility. Jsme povzbuzeni silnou veřejnou podporou učinit intermodální dopravu a zvýšenou kapacitu železnic základními pilíři udržitelnějšího systému nákladní dopravy."
Generální ředitel UIC François Davenne řekl "Dnešní Setkání o nákladní dopravě na vysoké úrovni zachycuje klíčový okamžik pro Evropu: železnice už není podpůrným aktérem, je strategickým nástrojem. Pro evropský železniční sektor není tento okamžik jen o přizpůsobení, ale o podpoře konkurenceschopnosti Evropy a dlouhodobého výkonu. Jak posouváme ERTMS, nasazujeme FRMCS a urychlujeme zavádění služeb DAC (digitální automatické spřáhlo) a digitalizace pro provoz a prodej, pokládáme základy skutečně interoperabilní, odolné a konkurenceschopné sítě. DAC představuje zejména rozhodující krok k plně digitálnímu systému přepravy a jsem hrdý, že mohu představit společný závazek našeho sektoru k této transformaci. V tomto kontextu se mise UIC stává ještě více ústřední - poskytovat technickou páteř, kterou Evropa potřebuje, a to převáděním vize do harmonizovaných standardů, koordinovaným řízením implementace přes hranice a zajištěním, že inovace posilují jak evropskou ekonomiku, tak její schopnost jednat."
(lan)
Ilustrační foto: LAN