11. ledna 2007
Od Nového roku se na téměř tisíci kilometrech dálnic a rychlostních silnic v České republice vybírá mýto. Zpoplatněna jsou všechna vozidla o hmotnosti 12 a více tun. Do konce prvního týdne provozu jejich řidiči za využití české dálniční sítě zaplatili přes 63 milionů Kč. V systému se zatím zaregistrovalo zhruba 92,5 tisíc kamionů. Společnost Kapsch, která systém v napjatých časových podmínkách vybudovala, v celé zemi provozuje 210 distribučních míst. Jsou rozmístěna podél zpoplatněných komunikací na čerpacích stanicích a také na hraničních přechodech. Placení mýtného kontrolují celníci, kteří jezdí na zpoplatněných úsecích v automobilech vybavených speciálním zařízením. Díky němu mohou na dálku zjistit, zda je kamion vybaven palubní jednotkou a jestli zaplatil poplatek. Pokud přístroj ukáže, že clo není zaplaceno, celníci vozidlo odstaví, a dokud není poplatek uhrazen, nesmí vyjet. Neplatičům hrozí pokuta až 500 tisíc Kč. MD: Zisk až za dva roky Navzdory úspěšnému spuštění systému stát letos možná z elektronického mýtného nic mít nebude. Naopak, po zaplacení služeb a druhé miliardové splátky v lednu příštího roku firmě Kapsch může být i ztrátový. Minulý týden to alespoň uvedl náměstek ministra dopravy Jiří Hodač. První větší zisk lze podle jeho slov očekávat až v roce 2009 po zaplacení celého systému. „Na splátkách zaplatíme do ledna 2008 dvě miliardy a na službách řádově miliardu,“ řekl Jiří Hodač. Při tom podle jeho odhadu se letos na mýtném vybere asi 2,4 miliardy Kč. To by znamenalo, že stát doplatí na systém více než půl miliardy Kč. S jeho tvrzením naprosto nesouhlasí člen představenstva Kapsch TrafficCom Erwin Toplak. Podle jeho slov i při konzervativních odhadech výnosů prostředků z mýtného kolem osmi milionů Kč za den získá stát za rok více než tři miliardy. Za služby související s provozem mýtného systému zaplatí Česká republika generálnímu dodavateli v letošním roce necelých 900 milionů Kč, dalších přibližně 650 milionů jej bude stát první splátka výstavby mýtného systému. I po zaplacení případného bonusu za úspěšnost výběru mýtného zůstane státu v letošním roce kolem 1,5 miliardy Kč, uvedl minulý týden Erwin Toplak. První etapa stála 3,4 miliardy Kč Výstavba systému stála v první etapě 3,4 miliardy Kč. Podle smlouvy bude stát firmě splácet každého půl roku téměř miliardu Kč za samotný systém a v první etapě každý měsíc zhruba 90 milionů Kč za služby a správu systému. První téměř miliarda za vybudování systému poputuje na účet Kapsche v červenci. Po spuštění i druhé etapy mýtného, tedy zpoplatnění zbývajících více než tisíce kilometrů silnic první třídy, se poplatek za služby vyšplhá na 140 milionů Kč měsíčně. Přibudou také splátky za výstavbu infrastruktury pro druhou etapu, která má stát 2,6 miliardy Kč. Poslední splátka za systém má být převedena v srpnu roku 2009. Od té doby bude stát platit pouze služby. Dohromady si výstavba systému pro obě etapy vyžádá šest miliard Kč, za služby stát během deseti let zaplatí 16 miliard. Celková cena kontraktu je 22 miliard Kč na deset let včetně DPH. Po deseti letech vypíše ministerstvo dopravy nové výběrové řízení na poskytovatele mýtných služeb na další období. Druhá etapa bude satelitní Ministerstvo dopravy se rozhodlo, že pro druhou etapu mýtného využije místo plánované mikrovlnné technologie satelitní systém. „Máme jasno v tom, že to bude satelit,“ řekl minulý týden Jiří Hodač. Satelitní systém bude spolupracovat s mikrovlnným systémem na dálnicích a rychlostních silnicích. Podle ministerstva není zcela jisté, zda změna technologie není zároveň změnou zadávacích podmínek tendru o mýtné. Ministerstvo chce proto o vyjádření požádat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Podnět k antimonopolnímu úřadu z ministerstva dosud neodešel, uvedl mluvčí ministerstva Karel Hanzelka. Satelitní systém pro zpoplatnění silnic prvních tříd navrhl ministerstvu dopravy expertní tým vedený profesorem ČVUT Petrem Moosem. Pokud antimonopolní úřad změnu technologie odsouhlasí a dodavatelem zůstane rakouská firma Kapsch, je možné spustit systém od 1. ledna 2008, řekl Petr Moos. Podle původních plánů měli dopravci začít platit na silnicích první třídy již od 1. července letošního roku. Palubní jednotky pro satelitní systém však budou dražší než ty současné. Dosud platí dopravci kauci 1550 Kč, což je podle ministerstva výrobní cena zařízení. Nová jednotka bude pravděpodobně funkční pro satelitní i mikrovlnný systém. Satelitní systém bude zpočátku využívat služeb amerického GPS, po roce 2010 plynule přejde pod evropský navigační projekt Galileo. V Evropě využívá satelitní systém zatím pouze Německo.
(čtk/pat)