11. května 2010
Přestože považujeme za velice důležité znát před volbami názory jednotlivých stran na dopravní problematiku, máme jako všichni občané této země dost špatné zkušenosti s plněním slibů daných v tomto období. Naším hlavním zájmem je, aby dopravní politika byla v rukou odborníků.
To však z ankety zaměřené na dopravní problematiku, kterou v dubnu mezi politickými stranami provedla ČTK, příliš nevyplývá. Odpovědi obsahovaly i zcela nerealizovatelné záměry, jako například zrušení silniční daně, které ovšem neumožňuje evropské právo.
Co se týče myšlenky zpoplatnění silnic druhé a třetí třídy, je zdůvodňována snahou snížit zatížení těchto komunikací tranzitní dopravou a získat více peněz na jejich údržbu. Bohužel vychází z mylných předpokladů.
Zpoplatnění okresek je nepochybně technicky možné, ale natolik náročné, že při relativně nízké intenzitě provozu nemá šanci přinést obecním pokladnám nějaký finanční efekt. Podle statistik ministerstva dopravy využívá tranzitní doprava komunikace nižších tříd kvůli objíždění zpoplatněných úseků minimálně, a to pouze v řádu jednotlivých procent. Z velké části přitom není motivací ušetřit za mýtné, ale snaha překonat špatně propustná místa infrastruktury, viz například situace okolo Prahy. Hlavní tíhu dopadu zavedení mýtného na silnicích nižších tříd by tak nesla regionální doprava, a to včetně autobusů. Finanční zátěž by postihla zásobování a podniky a firmy, ke kterým existuje jediný přístup právě po těchto cestách. Je nepochybné, že tuto zátěž by zprostředkovaně pocítili všichni místní občané, dopad do ekonomiky firem by se zákonitě projevil na snížení konkurenceschopnosti a potažmo i na zaměstnanosti.
Lze s jistotou konstatovat, že mýtné na silnicích druhé a třetí třídy nepřinese regulaci tranzitní dopravy ani více financí na údržbu infrastruktury. Ostatně ani vyspělá Evropa se neubírá tímto směrem. Jedinou cestou je urychlené dobudování dálniční sítě, rychlostních komunikací a obchvatů měst a obcí, které umožní rychlou, pružnou a k obyvatelům a životnímu prostředí co nejohleduplnější dopravu.
Martin Felix, mluvčí ČESMAD Bohemia