Setra

Značka Setra slaví čtyřicáté výročí

Značka Setra slaví čtyřicáté výročí

Značka Setra letos slaví čtyřicáté výročí svého vzniku a také sto let od doby, kdy v roce 1911 na lince Ulm – Wiblingen vyjel první autobus Kässbohrer. Obchodní vztahy mezi bývalým výrobcem užitkových vozidel Karlem Kässbohrerem z Ulmu a někdejší společností Daimler-Motoren byly navázány dokonce již o rok dříve. Partnerství mezi oběma značkami ve společnosti EvoBus tak začalo již dlouho před založením největšího evropského výrobce autobusů pod záštitou koncernu Daimler AG.

Karl Kässbohrer, kolářský mistr z Ulmu, vyrobil v roce 1910 první limuzíny Phaeton a karoserie Landaulet pro společnost Daimler-Motoren. Předtím se věnoval také výrobě kočárů a přívěsů pro nákladní automobily. Významným milníkem a skutečným začátkem historie výroby autobusů Kässbohrer se však stal rok 1911, ve kterém došlo i řadě dalších důležitých událostí. Dne 11. února byl zahájen provoz první autobusové linky, která vedla ze zastávky Ulm Münsterplatz na jižní předměstí Wiblingenu. Speciálně za tímto účelem byla založena dopravní společnost, do níž Karl Kässbohrer jako svůj podíl vložil svůj první autobus. Vozidlo bylo postaveno na podvozku Saurer a mělo osmnáct míst k sezení a deset k stání. Poháněl je účinný čtyřválcový motor s výkonem 22 kW (30 k). Celá konstrukce předběhla svou dobu – na rozdíl od tehdejších zvyklostí seděl již řidič v uzavřené kabině, první svého druhu v Německu v oblasti užitkových vozidel.

Poválečný rozvoj autobusové dopravy

Po první světové válce se v Evropě začala rychle rozvíjet mobilita. Mnozí, dnes již téměř neznámí, středně velcí výrobci vozidel v té době hojně využívali podvozky Mercedes-Benz a autobusové karoserie Kässbohrer. Příkladem úspěšné spolupráce obou těchto pionýrů autobusového průmyslu byly aerodynamické autobusy na podvozku Daimler-Benz, které Käs-sbohrer vyvinul v roce 1935 na zakázku německé říšské dráhy. Byly určeny pro linkový provoz na nových dálnicích a jezdily průměrnou rychlostí 100 km/h; dokázaly však vyvinout i rychlost 130 km/h. Aby mohly takové rychlosti dosáhnut, Daimler-Benz podvozky vybavil speciální převodovkou s rychloběhem a vysokorychlostními pneumatikami. Tyto autobusy spojovaly například Lipsko s Berlínem.

Výsledkem společného vývoje byl rovněž tehdejší největší autobus světa, který Kässbohrer vyrobil v roce 1938. Čtyřnápravový autobus byl tažen sedlovým tahačem Mercedes-Benz typu LZ 8000, novinkou v segmentu nákladních automobilů. Celé vozidlo mělo délku 18,7 metru a bylo určeno až pro 170 cestujících.

Přijíždí Setra S 8

V roce 1951 byl na trh uveden autobus Setra S 8 a nová značka byla na světě. Výrobce ji odvodil z německého slova selbsttragend, které znamená samonosný a naznačuje, jaký typ karoserie pro nový autobus výrobce zvolil. Ačkoli Otto Kässbohrer koncept samonosné karoserie sám nevynalezl, byl s ním dobře obeznámen, neboť jej využíval řadu let při výrobě karoserií pro osobní vozidla. Rozhodnutí využít jej i při výrobě autobusů bylo přijato na jaře roku 1950 a již o rok později byl na veletrhu IAA představen první autobus se samonosnou karoserií.

Spolupráce se prohlubuje

Spolupráce obou výrobců se dále prohloubila v roce 1976, kdy Kässbohrer uvedl na trh autobus konstrukční řady 200. Díky ní získali zákazníci Setry – po integraci dosavadního dodavatele motorů firmy Henschel z Kasselu do skupiny Daimler-Benz – možnost výběru mezi vznětovými motory Mercedes-Benz a MAN. Podíl motorů Mercedes-Benz u autobusů Setra však brzy činil téměř 90 procent.

Dnes jsou již všechny autobusy Setra s výkonem od 210 do 370 kW vybaveny moderními, ekologickými a úspornými vznětovými motory Mercedes-Benz s technologií SCR.

Vzniká EvoBus

Dlouhodobé obchodní vztahy mezi automobilovým koncernem ze Stuttgartu a výrobcem z Ulmu vyústily v polovině 90. let do nabídky ještě těsnější spolupráce. Setra se tehdy dostala do ekonomických potíží a společnost Mercedes-Benz AG jí pomohla zachovat pracovní místa, a to s výhledem až do konce roku 1998. Byl tak učiněn první krok ke zřízení společnosti EvoBus GmbH, která vznikla v roce 1995. Jedná se o stoprocentní dceřinou společnost Daimler, v níž se spojily aktivity společnosti Mercedes-Benz v oblasti autobusů a značky Setra firmy Kässbohrer. Zajištěna tak byla nejen další existence tradiční a renomované značky, ale došlo i k dalšímu rozvoji autobusů, které již sto let staví na spolupráci dvou legend automobilového průmyslu.

Oslavy i v České republice

Oslavit významné jubileum značky Setra mohli minulý týden v Třebízi u Slaného i dopravci v České republice. Výrobce na akci přivezl jak současné autokary řady ComfortClass400 a TopClass400, tak i starší autobusy řad 200 a 300. Podrobné informace k nim, ale i k dalším autobusům a k rozsáhlé servisní síti podali zástupci značky. Na nedalekém letišti v Panenském Týnci se pak návštěvníci mohli podrobně seznámit s asistenčními systémy v autobusech Setra, získat řadu informací o školení ekonomické jízdy řidičů a případně se i svézt autobusem Setra S 6 z roku 1955.

Milan Frydryšek

spinner