Zeptali jsme se: Zdeňka Radosty,

Zeptali jsme se: Zdeňka Radosty,

jednatele dopravní firmy Radosta CZ, organizátora Truck Show Lužnice a člena regionální komise ČESMAD Bohemia České Budějovice

Jihočeští dopravci si začátkem letošního roku stěžovali, že kontrolní orgány v Rakousku se ve větší míře zaměřují na dopravce z nových členských zemí EU. Jaká je nyní situace v této oblasti?

Dá se říci, že poté, co Sdružení ČESMAD Bohemia zorganizovalo začátkem července v Brně konferenci o kontrolách v Německu a Rakousku (viz DN 13/19), kde byli přítomni zástupci tamních kontrolních orgánů, se situace poněkud uklidnila. Stále akutnějším se však stává jiný problém, který souvisí jak s dodržováním pravidel pro vyplácení tzv. minimální mzdy v Rakousku, tak i s narůstajícím nedostatkem řidičů.

Když pominu rostoucí náklady dopravců a skutečnost, že při minimálních maržích stačí jedna opožděná platba a menší firma se dostává do velkých problémů, tak při realizaci přeprav do Rakouska narážíme i na velké administrativní překážky, a to na české straně. V současné době dopravcům chybějí řidiči. A když už mají štěstí a nové řidiče získají, musejí je pro cesty do Rakouska vybavit i potřebnými doklady, mimo jiné musí mít také tzv. formulář Al. V něm okresní správa sociálního zabezpečení potvrzuje, že dopravce řidiči platí v domovském státě sociální a zdravotní pojištění.

Vyřízení procedur nezbytných pro to, aby řidič mohl vyrazit k našim jižním sousedům, trvá v Rakousku zhruba patnáct minut. Odešleme formulář, rakouská strana nám obratem odpoví a řidič je tam zaregistrován. Ovšem potřebujeme také potvrzení od českých úřadů. Pokud je příslušný úředník ochotný a má pro nás pochopení, trvá to čtrnáct dní; oficiální lhůta na vyřízení je však měsíc.

Když už tedy nového řidiče nakonec seženeme, musí ho nejprve jeho předchozí zaměstnavatel v systému odhlásit a pak ho přihlašujeme my. Nakonec to může být i měsíc či dva, než vůbec do Rakouska může vyjet, což je strašné. Není divu, že dopravci se pak snaží přesvědčit úředníky nejrůznějšími způsoby, aby jejich záležitost vyřídili ihned. V podstatě se tím dostáváme zpět do devadesátých let, kdy se pravidla tvořila nebo různě obcházela. A to se bavíme jen o procedurách, které pouze umožní řidiči pracovně do Rakouska vyjet. Vůbec nehovořím o rostoucích mzdách, nákladech firem, konkurenci na trhu atd.

Ano, je zde i další možnost. Dopravce bude riskovat a vyšle řidiče do Rakouska bez potřebných potvrzení. Pokud však bude odhalen, dostane pokutu 1000 EUR plus ještě poplatek 100 EUR, takže celkem 1100 EUR, což si každý dobře rozmyslí. Takže buď bude mít štěstí na vstřícného úředníka, který potvrzení vydá rychle, nebo bude muset čekat několik týdnů, než bude moci i jako zaběhnutá firma podnikat. A to jen kvůli českým úřadům. Zatímco rakouská strana vyřídí vše ihned, česká strana to brzdí a vytváří zbytečné překážky pro naše podnikání.

(lan)

Foto: LAN

spinner