Mgr. Eva Židův (CSPSD) pro DN

„Zásadním problémem je nízké právní vědomí některých řidičů“

Kontroly silničního provozu, které provádí Centrum služeb pro silniční dopravu (CSPSD) společně s Policií ČR, odhalují jako nečastější přestupek řidičů nákladních vozidel nedodržování bezpečnostních přestávek. Státní příspěvková organizace, jejímž zřizovatelem je ministerstvo dopravy, provádí vedle kontrol na silnici i řadu dalších činností. O některých z nich jsme hovořili s první náměstkyní ředitele CSPSD Mgr. Evou Židův. „Jak se v letošním roce rozvíjí práce Centra služeb pro silniční dopravu?“ „Od 1. července se rozšířily úkoly CSPSD zejména v oblasti bezpečnosti silničního provozu. Ke stěžejním činnostem patří kromě školení v akreditované vzdělávací instituci také expertní činnost mobilních jednotek, které se v součinnosti s Policií ČR a krajskými úřady účastní silničních kontrol užitkových vozidel. Kontroly se zaměřují na dodržování sociálních předpisů (práce osádek řidičů v silniční nákladní dopravě), přepravu nebezpečných věcí (ADR), vážení vozidel a silniční technické prohlídky. Za významné zlepšení kontrolní činnosti lze považovat navázání kontaktů s obdobnými kontrolními subjekty v sousedních státech. Nejdéle a v největším rozsahu se rozvíjí spolupráce s německým kontrolním orgánem BAG. Spolupracujeme však také s Rakouskem, jehož kontrolní orgány BAV předvedly v rámci vzájemné spolupráce koncem loňského roku v České republice mobilní STK, která v odborných kruzích vzbudila značný zájem. Slibně se rozvíjí také spolupráce se Slovenskem, zásadním problémem je však v tomto případě legislativní uspořádání kontrol na Slovensku, kde tato činnost spadá pod Národný inšpektorát práce, a není tudíž propracována ani realizována ve srovnatelném rozsahu.“ „Jaké typy školení centrum zajišťuje?“ „Vzdělávací instituce Centra služeb pro silniční dopravu zahrnuje sedm akreditovaných výukových programů pro školení úředníků státní správy v oblasti dopravně-správních agend a základní, zdokonalovací a prohlubující školení zkušebních komisařů pro zkoušky žadatelů o řidičská oprávnění. Dále CSPSD nabízí i základní školení kontrolních techniků stanic technické kontroly, základní a zdokonalovací školení kontrolních techniků typu K a základní školení mechaniků stanic měření emisí. Ve spolupráci s ministerstvem dopravy a policejním prezidiem Praha probíhají školení ke směrnici Evropského parlamentu a Rady 2000/30/ES ve znění směrnice 2003/26 ES. Školení tohoto typu koresponduje s implantací evropských předpisů, které preferují silniční technické kontroly jako nejúčinnější a nejefektivnější pro kontrolu technického stavu vozidel. Zúčastňují se jich především příslušníci Policie ČR, jejichž hlavní pracovní náplní jsou silniční kontroly vozidel, a pracovníci Centra služeb pro silniční dopravu, kteří jsou zařazeni v mobilních expertních jednotkách. Ke zvýšení odbornosti a prestiže kontrolních jednotek byli někteří naši pracovníci proškoleni i v základním kurzu pro získání osvědčení kontrolního technika STK. Cílem školení ke směrnici Evropského parlamentu a Rady 2000/30/ES ve znění směrnice 2003/26 ES je prohloubení a zdokonalení znalostí o technických parametrech a technickém stavu nákladních vozidel v provozu na pozemních komunikacích ČR pro další provádění odborných, fundovaných a tím i účinnějších kontrol Policií ČR a dalšími kontrolními orgány. Vývoj v této oblasti vyžaduje další doškolování, které je plánováno s určitým časovým odstupem na rok 2010. Celkově lze školení a vzdělávání, která se uskutečňují v Centru služeb pro silniční dopravu, rozdělit na školení normativní, tedy vyplývající z právních předpisů a povinné, a další průběžné vzdělávání v problematice silniční dopravy. Zejména u těch-to školení je maximální snahou nabízet a poskytovat ucelené vzdělávací bloky, jejichž obsah je aktuální a pro praxi přínosný. CSPSD pro vzdělávání využívá služeb odborníků jako externích lektorů, ale disponuje i vlastními lektory. Ve všech oblastech vzdělávání je preferován andragogický přístup k účastníkům, dlouhodobým cílem je vytvořit ucelený systém vzdělávání v rámci celoživotního učení.“ „Centrum rovněž ve spolupráci s Policií ČR a s Celní správou provádí kontroly nákladních vozidel a autobusů…“ „Uvedené kontrolní orgány ve spolupráci s odpovědnými pracovníky CSPSD připravují měsíční plány kontrol; jejich požadavky jsou stabilně zaměřeny na odbornou úroveň a fundovanost našich pracovníků, kteří vykonávají expertní činnost ve výše zmíněných oblastech. Kontroly jsou plánovány na každý den pracovního týdne, mimořádně i na víkendové dny. V každém kraji ČR pracuje jedna expertní kontrolní jednotka CSPSD, pro rozsáhlejší akce lze využít i jednotky z jiných krajů. Tento způsob se užívá zejména při příhraničních kontrolních akcích nebo akcích úzce zaměřených na konkrétní oblast, například kontroly osobní dopravy, přepravy nebezpečných věcí a podobně. Součinnost s Policií ČR nebo Celní správou je v současné době nezbytností, neboť naše expertní jednotky nemohou zastavovat vozidla.“ „Zaznamenali jste při kontrolách zlepšení situace v oblasti dopravních přestupků, nebo se naopak zhoršuje?“ „Při kontrolní expertní činnosti mobilních jednotek CSPSD bylo v loňském roce uděleno Policií ČR celkem 6384 blokových pokut a zahájeno celkem 2348 správních řízení pro porušení stanovených povinností řidiči motorových vozidel. V letošním roce je situace velmi podobná, k podstatnému zlepšení situace prozatím nedochází. V oblasti práce osádek řidičů je nejčastějším porušením nedodržování bezpečnostních přestávek. V mnoha případech je to spíše sociální problém (snaha dopravců o co nejrychlejší přepravu), nicméně následky takových porušení jsou často velmi vážné, v mnoha případech i tragické. Velkou pozornost řidiči nevěnují ani upevnění nákladu; vozidla jsou často ve velmi špatném technickém stavu, včetně vozidel přepravujících nebezpečné věci. Zásadním problémem je však nízké právní vědomí některých řidičů motorových vozidel, kteří porušování zákonů v této oblasti považují za standardní chování.“ „Připravuje centrum nějaké nové služby?“ „CSPSD jako servisní organizace plní úkoly zadané ministerstvem dopravy, bude tedy záležet na dalších požadavcích. V každém případě se i další činnosti budou týkat široké problematiky silniční dopravy a prevence bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích.“

Pavel Toman

spinner